Bezpieczne bieganie – siłownia, czy outdoor?

RedakcjaZaktualizowano 
Bezpieczny jogging nie zależy od miejsca, w którym biegamy, a od naszego przygotowania fizycznego, technicznego i sprzętowego. Przyjęło się, że sprinty po twardych nawierzchniach, np. po asfalcie powodują kontuzje częściej niż ten sam sport uprawiany na nawierzchni miękkiej lub na bieżni w siłowni.

Najważniejsza jest rozgrzewka przed bieganiem i realna ocena własnych możliwości. Dlatego nie rzucajmy się na długie dystanse na początku swojej przygody z bieganiem. Jeśli podejdziemy do sportu bez odrobiny ostrożności, równie dużym zagrożeniem dla naszych stóp i kostek może być twardy asfalt, ścieżka w parku, czy bieżnia na siłowni. Po asfalcie biegamy szybciej i więcej, często bez odpowiedniego przygotowania, stąd poczucie, że taki trening niesie za sobą większe ryzyko kontuzji. Jogging w terenie wiąże się z pokonywaniem nierównego podłoża, a o poranku także walką z mokrą trawą. Przetrenowanie na bieżni w siłowni to także niebezpieczna sytuacja.

Dlatego tak ważne jest odpowiednie obuwie, które zabezpieczy stopę przed urazami. Model Dart 10 firmy Nike świetnie stabilizuje kostkę dzięki odpowiednio wyprofilowanej cholewce, zrobionej ze skóry naturalnej i materiałów syntetycznych. Do tego dzięki specjalnej konstrukcji podeszwy środkowej z materiału EVA i zewnętrznej z BRS 1000 świetnie amortyzuje i tłumi oddawaną przez podłoże energię, przez co stawy są odciążane i mniej narażone na kontuzje. Mimo zaawansowanej technologii są lekkie, przez co nie będą męczyły stopy, a ich przewiewność zapewni komfort przez długie kilometry.

Pamiętaj również, że komfort i bezpieczeństwo zapewniasz sobie odpowiednim żywieniem i nawadnianiem. Jeżeli planujesz biegi długodystansowe, musisz uzupełniać płyny i zapasy energii. Ale nie będziesz przecież podczas joggingu trzymał butelki i źródeł węglowodanów w dłoniach. Do tego służy pas biegacza. Model iFitness Hydration ma miejsce na dwie butelki po 240 ml każda, do których nalejesz wodę lub napoje izotoniczne. Dodatkowo posiada uchwyty na dwa żele energetyczne, by wystarczyło Ci sił aż do mety. Zasuwana i wodoodporna kieszeń na telefon komórkowy, dokumenty czy klucze ochroni zawartość przed potem, wodą lub lekkim deszczem. Pas jest bardzo ergonomiczny i nie czuć go podczas biegania.

Podczas biegania warto także monitorować tętno, by nie wchodzić niepotrzebnie w strefy zbyt wytężonego wysiłku. Jeżeli Twoim celem jest praca nad wytrzymałością i wydolnością, to intensywny sprint nie powinien trwać dłużej niż kilka minut. Do kontroli poziomu tętna służy pulsometr. Wskaże nam wartości, w których powinniśmy pracować, w zależności od oczekiwanego efektu treningowego. Model Mio Alpha 2 wyznaczy Ci te strefy i będzie sygnalizował oświetleniem w różnych kolorach, jeśli wykroczysz poza ustalone granice. Jest bardzo dokładny, mimo braku opaski na klatkę piersiową. A to za sprawą opatentowanego sensora elektro-optycznego, który na bieżąco wykonuje złożone pomiary i obliczenia objętości krwi pod skórą. Dzięki temu ma 99% skuteczność EKG. Wbudowany akcelerometr pomoże podsumować prędkość biegu, przebyty dystans i spalone kalorie. Współpracuje z systemami Android oraz iOS i z najbardziej popularnymi aplikacjami sportowymi: Endomondo, Runtastic, Wahoo, RunKeeper, itp. Wodoodporna budowa (3ATM) umożliwiają korzystanie z urządzenia nawet podczas pływania. Bateria pozwala na 20 – 24 godziny pracy, a naładujesz ją dzięki stacji dokującej podłączanej do portu USB. Synchronizacja danych odbywa się bezprzewodowo za pomocą aplikacji Mio GO.

Żeby jogging był przyjemny i dobrze się kojarzył, należy go urozmaicać. Bieganie tą samą trasą każdego dnia może się znudzić, co obniży Twoją motywację. Równie ważna jest muzyka podczas treningu. Jeżeli jesteś osobą, która nie wyobraża sobie bez niej wysiłku fizycznego i nakręca się dzięki niej do działania, zabierz ze sobą ulubione utwory w telefonie. Smartfon przyda się również do obsługi aplikacji biegowych, by rejestrować wszystkie parametry joggingu, a także w sytuacjach awaryjnych, kiedy będziesz musiał zadzwonić. Trzymanie go w kieszeni nie jest dobrym pomysłem, bo będzie przemieszczał się na boki i wytrącał z rytmu obijając się o Ciebie. Dlatego idealnym rozwiązaniem będzie opaska na ramię. Model Fitletic ARM05 ma wodoodporną neoprenową kieszeń zapinaną na zamek, która zmieści smartfony typu iPhone 5 czy Samsung S4 oraz wszystkie o zbliżonych wymiarach. Dodatkowy uchwyt może trzymać pomadkę ochronną, żel energetyczny czy klucze. Płynna regulacja rzepem pozwala dobrać dowolny obwód ramienia. Telefon obsłużysz bez wyjmowania z pokrowca, natomiast słuchawki możesz wyprowadzić z niego dwoma otworami – od góry i od dołu. Odblaskowe elementy poprawią Twoją widoczność podczas nocnych biegów.

Jeżeli ciężko Ci jest się zmotywować do wyprawy na siłownię albo biegania w plenerze lub jeśli po prostu w okolicy nie ma warunków do joggingu, spraw sobie bieżnię. Zaoszczędzisz czas na dojazdy do klubu fitness, a w dni chłodne i deszczowe nie będziesz wystawiał swojego zdrowia na próbę. To idealne rozwiązanie dla osób, którym ciężko jest wygospodarować czas na aktywność fizyczną - będziesz mógł biegać w najbardziej komfortowych dla Ciebie warunkach, czyli w domu. Możesz włączyć ulubiony kanał w telewizji i nawet nie zauważysz, kiedy zaczniesz pokonywać coraz dłuższe dystanse. Zainwestuj jednak w sprzęt sprawdzony i solidny. Romet Fitness B010 to wysokiej jakości urządzenie renomowanej firmy. Szeroki zakres prędkości (1 – 13 km/h) oraz 12 programów producenta i 1 użytkownika dadzą Ci duże spektrum możliwości treningowych. Za odpowiednią amortyzację i tłumienie odpowiada 6 elastomerów. Dzięki nim Twoje stawy nie będą nadmiernie obciążone i unikniesz kontuzji. Bieżnia ma wbudowany pulsometr, co pozwoli kontrolować tętno, by osiągać coraz lepsze wyniki. Wyświetlacz LCD pokaże takie parametry jak: prędkość biegu, przebyty dystans, czas treningu, spalone kalorie oraz wspomniany puls. Urządzenie można złożyć i przesunąć na wbudowanych rolkach transportowych, by nieużywane na co dzień nie zajmowało zbyt wiele miejsca. Obsłuży użytkownika o wadze maksymalnej 110 kilogramów.

Pamiętaj, że w bieganiu najważniejsze jest, by wystartować. Oczywiście potrzebujesz do tego odpowiedniego sprzętu, ale na początek możesz zacząć od zakupu butów i sukcesywnie poszerzać swój joggingowy asortyment. Jednak nie odkładaj decyzji o podjęciu aktywności fizycznej na później, bo im wcześniej się ruszysz, tym szybciej zaczniesz czerpać korzyści z uprawiania sportu. Zatem nie szukaj wymówek, tylko rozgrzewaj się!

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Bezpieczne bieganie – siłownia, czy outdoor? - Olsztyn Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3