Tegoroczny BMW Półmaraton Praski wystartuje już 30 sierpnia, czas na przygotowania powoli się więc kurczy. Podpowiadamy wam, jak zorganizować sobie tygodnie pozostałe do biegu, aby osiągnąć oczekiwany przez nas rezultat.

BMW Półmaraton Praski 2015. Jak przepracować czas pozostały do zawodów?




Jeśli jesteś zainteresowany patronatem naszemiasto.pl – napisz pod adres patronaty@naszemiasto.pl
Jeśli chciałbyś zrobić projekt niestandardowy z naszemiasto.pl – napisz pod adres projektyspecjalne@naszemiasto.pl



Podtrzymaj formę
Miesiąc przed rozpoczęciem półmaraton to nie czas na przesadne forsowanie organizmu. Nie ma sensu biegać setek kilometrów. Zamiast tego powinniśmy zadbać o podtrzymanie wypracowanej wcześniej formy.
- Każda jednostka treningowa powinna być następstwem poprzedniej, bowiem ostatnie tygodnie przed startem to czas na szlifowanie formy a nie jej budowanie. Stosując odpowiednie bodźce treningowe pobudzamy nasz organizm, aby wskoczył na wyższe obroty, ale główna objętościowa praca powinna być już za nami - tłumaczy Edyta Lewandowska, medalistka mistrzostw kraju w biegach długich.

Lewandowska na co dzień pracuje jako trener personalny biegaczy. Mistrzyni Polski w maratonie z 2009 roku radzi, aby na tydzień przed startem w półmaratonie zrobić ostatni akcent tempowy.
- W ostatnie dni sierpnia róbmy już tylko trening podtrzymujący, czyli zmniejszamy liczbę kilometrów. Organizm powinien być już gotowy do startu na dystansie 21 km - podkreśla.

Pamiętaj o diecie
Równie istotna, jak przygotowanie kondycyjne organizmu, jest dieta. Należy wystrzegać się więc smażonego jedzenia i fast foodów, a stosować dietę pełnowartościową i zbilansowaną. Powinniśmy jeść m.in. kasze, makarony i ryż.
- Nie eksperymentujmy w kuchni z nieznanymi potrawami. Lepsze będzie proste lekkostrawne jedzenie. Na kulinarne zachcianki będzie czas po starcie – przekonuje Edyta Lewandowska.

Wśród biegaczy są też tacy, którzy chętnie stosują superkompensację. Na czym ona polega? Zawodnik, na około tydzień przed startem, mocno ogranicza spożywanie węglowodanów, a w ciągu ostatnich trzech dni mocno nasyca nimi organizm, żeby "naładować akumulatory" i zwiększyć pokłady energii. Trenerka personalna radzi jednak, żeby ostrożnie wprowadzać w życie takie metody.
- W przypadku półmaratonu wydatek energetyczny i zapotrzebowanie organizmu jest znacznie mniejsze niż w maratonie, dlatego proponuję nie przesadzać z dietą, tylko zachować zdrowy rozsądek. Skurcze, bóle brzucha i mdłości mogą być spowodowane zbyt dużą dawką węglowodanów, którymi wielu biegaczy próbuje ponad miarę wysycić organizm w ostatnich dniach – tłumaczy Lewandowska.

Poza odpowiednim odżywianiem, nie zapominajmy też o nawadnianiu organizmu przez cały okres treningowy, a w ostatnich dniach przed półmaratonem pilnujmy, aby woda i napój izotoniczny, który stosujemy, były cały czas pod ręką. Równie ważna jest też regeneracja i odnowa całego organizmu. Mistrzyni maratonu poleca saunę lub masaże, zwłaszcza po zawodach lub intensywnym treningu.

Przygotuj strój, sprawdź jak dojedziesz na start
Żeby mieć spokojną i wolną od zmartwień głowę, i móc skupić się tylko na starcie, pakiet startowy odbierz na kilka dni przed rozpoczęciem półmaratonu. Natomiast dzień przed zawodami przygotuj sobie strój, w którym będziesz biec - przypnij do koszulki numer startowy, przygotuj buty i skarpetki. Upewnij się też, jak dojechać na start i gdzie jest strefa startowa.

Co najlepiej zjeść przed biegiem? W sobotę wieczorem, na kolację, dobrym pomysłem będzie makaron, czyli solidna dawka węglowodanów. A w niedzielny poranek 30 sierpnia zjedzcie takie śniadanie, które do tej pory przygotowywaliście sobie przed treningami. Pamiętajcie też, aby porządnie się wyspać i na start przyjechać z pozytywnym nastawieniem!

Aby wziąć udział w sierpniowym BMW Półmaratonie Praskim, należy zarejestrować się TUTAJ. Do 27 sierpnia pakiet startowy kosztuje 99 zł. Start zlokalizowany będzie na Alei Zielenieckiej, meta w parku Skaryszewskim.

Pakiety startowe możecie wygrać też w naszym konkursie, który znajdziecie pod tym linkiem.



W biegu wystartują m.in.: minister sportu Adam Korol, który pobiegnie z numerem 1, a także multimedalistka mistrzostw Polski w lekkoatletyce Iwona Lewandowska oraz długodystansowiec Marcin Chabowski. Trasę zamierza także pokonać bokserki medalista olimpijski Krzysztof Kosedowski oraz jeden z najlepszych krajowych długodystansowców lat 90. Jan Marchewka.


Ciekawostki o bieganiu

Komentarze (0)

Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

Zaloguj się / Zarejestruj się!

Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!