Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak ułatwić nam i naszym dzieciom proces nauczania, zmagania z egzaminami i sprawdzianami? Nowoczesna metoda dostępna w Gnieźnie!

Sona Ishkhanyan
pixaby
Na czym polega metoda biofeedback i jakie jest jej zastosowanie w neurorehabilitacji? Jak ta metoda może wspomóc, ułatwić i uefektywnić naukę Waszych dzieci? O tym rozmawiamy z specjalistkami z NZOZ Diamed w Gnieźnie.

Jak ułatwić nam i naszym dzieciom proces nauczania, zmagania z egzaminami i sprawdzianami? Nowoczesna metoda dostępna w Gnieźnie!
Jak ułatwić nam i naszym dzieciom zmagania ze szkolnymi sprawdzianami, egzaminami i codzienną nauką? - Oblany egzamin, studia, sesje, matura oblane egzaminy, ślęczenie godzinami to nie wszystko, czasami odnosi się odwrotny skutek - mówi psycholog Agnieszka Florczak z NZOZ Diamed w Gnieźnie. Jak dalej dodaje dzieje się tak szczególnie u osób bardzo ambitnych, perfekcjonistów, dzieci którym stawia się wysokie wymagania adekwatne do ich wysokich możliwości intelektualnych. -W takich sytuacjach należy zwolnić tempo. Układ nerwowy jest wówczas przeciążony i potrzebuje chociaż chwilowego odpoczynku, odreagowania - sugeruje psycholog Agnieszka Florczak.

-Jeżeli to nie przynosi rezultatów należy spróbować innej metody „nie typowo psychologicznej” a technologii komputerowej - wysokospecjalistycznej, EEG - biofeedback. Tak! Klasyczna psychologia coraz częściej wkracza do nauk ścisłych i wykorzystuje nowoczesne metody terapii. Jedną z nich jest właśnie biofeedback - dodaje specjalistka.

Metodę biofeedback wymyślili i opracowali Amerykanie na potrzeby wojska - w szczególności NASA - a teraz wkroczyła ona do medycyny jako uznana metoda terapii w Europie i na świecie, polecana przez neurologów, psychiatrów, psychologów.

-Biofeedback faktycznie jest jeszcze metodą terapii na tyle nowatorską, że pacjenci jej nie znają i często przychodząc do naszej poradni pytają co to jest ten biofeedback? - zaznacza na wstępie Beata Kolenda, certyfikowany trener biofeedback, pracownik NZOZ Diamed w Gnieźnie.

Jak dalej tłumaczy ekspertka to jest bardzo przyjemna dla pacjenta metoda poprawy: koncentracji, pamięci, umiejętności opanowania i relaksu. -Wszysytkie te elementy są bardzo ważne podczas przyswajania wiedzy i zdawania egzaminów. Są wręcz kluczowe dla powodzenia i dobrych stopni - dodaje psycholog A. Florczak.

Wyjaśnijmy więc na czym polega ta nowatorska metoda i dlaczego różni się tak bardzo od typowych terapii psychologicznych, w jaki sposób jest w stanie pomóc uczniowi i studentowi w osiąganiu lepszych wyników w nauce i to jeszcze w przyjemny dla niego sposób.

-Tak, to rzeczywiście przełom w psychologii - przyznaje Beata Kolenda z Diamedu i wyjasnia, że metoda oparta jest na bioelektrycznej czynności mózgu EEG (pacjent ma podpięte elektrody) i informacji zwrotnej. Trener widzi na swoim monitorze rzeczywisty zapis EEG pacjenta i tak ustawia parametry gry by trening był jak najbardziej efektywny. Pacjent, trenujący również widzi na swoim monitorze zapis EEG własnego mózgu, jednak widzi ten zapis pod postacią graficznej gry komputerowej np. (samochód jedzie wolniej lub szybciej w zależności od motywacji pacjenta i jego skupienia), pacjent ma możliwość wpłynąć na zmianę pracy swojego mózgu na bardziej efektywną. Dzieje się to na zasadzie uczenia się - „widzi” co jest dla niego bardziej pożądane i dostaje natychmiastową nagrodę pod postacią lepszych efektów uzyskanych w grze. -Po około 10 treningach zaczyna wiedzieć co zrobić by szybciej się uczyć, być bardziej opanowanym. Ważne by trening odbywał się często, nawet 2-3 razy w tygodniu - informuje dalej specjalistka.

Poradnia Diamed często poleca rodzicom dzieci by spróbowali tej metody. -Musimy powiedzieć, na podstawie własnej praktyki, że rzeczywiste terapia pomaga, a niekiedy efekt jest bardzo spektakularny np.dziecko wykazujące znaczą niechęć do nauki zaczyna chętniej podejmować wysiłek bo czuje, że szybciej przyswaja materiał szkolny, lepiej go rozumie, rodzice i nauczyciele chwalą - wyjaśniają pracownice poradni.

Jako kolejny przykład podają: - uczennica z bardzo dobrą inteligencją, co potwierdzają wcześniejsze bardzo wysokie wyniki w nauce, po zmianie szkoły (przejściu z gimnazjum do liceum) wykazuje problemy adaptacyjne, duże problemy w skupieniu uwagi, lęk przed oceną. Wpływa to na znaczące pogorszenie się ocen. Po kilkunastu sesjach Biofeedbacku uczennica zaczyna dostrzegać efekty.

-Z dostarczanych do nas przez rodziców opinii ze szkoły wynika także, że postępy zauważają nauczyciele. Informują, oni że dzieci są posłuszniejsze, chętniej współpracują i wykonują ich polecenia, zgodniej bawią się z rówieśnikami, dłużej koncentrują się na lekcji. Zapisują w zeszytach co jest zadane oraz sporządzają notatki z lekcji, przestają rozpraszać rówieśników nadmierną ekspresją słowną czyli przysłowiowym „gadulstwem”. Takich przykładów jest mnóstwo. Dla nas terapeutów najważniejsze jest zadowolenie uczestników zajęć oraz ich bliskich bo to daje nam satysfakcję, że potrafimy pomóc - zaznaczają.

Wróćmy jednak do studentów i oblanych egzaminów. W jakiej czestotliwosci i na ile przed egzaminem powinien student zglosić się na treningi ?

-Minimum miesiąc przed egzaminem i wtedy trening codziennie. Jeżeli nie mamy tyle czasu to uczeń powinien przyjąć minimum 10 sesji - również codziennie. Wówczas jest jeszcze szansa, że mózg zdąży się wyuczyć techniki szybkiej nauki i niepopadania w stres, który bardzo czesto jest przyczyna oblanych egzaminów.

Metodę poleca się niezależnie od wieku czy stanu zdrowia. Sprawdza się u osób, dla których ważna jest wydajność pracy umysłowej. -EEG Biofeedback cieszy się w Gnieźnie stale wzrastającym zainteresowaniem wśród takich grup społecznych jak studenci, managerowie czy sportowcy, ponieważ wysoka sprawność procesów poznawczych jest dla nich niezwykle istotna. W trakcie treningu wykorzystujemy wiedzę z neurofizjologii, która mówi, że procesom poznawczym i emocjonalnym, towarzyszą pewne częstotliwości fal mózgowych, które bywają zmienione w niektórych schorzeniach, zaburzeniach emocjonalnych czy skupieniu uwagi. Z tej wiedzy korzystamy, aby nauczyć trenującego osiągania stanu skupienia, relaksacji, wyciszenia - przyznają specjalistki. Jak na koniec dodają metodę używa się także jako narzędzia wspomagającego w terapii dzieci nadpobudliwych, osób po przebytych urazach, chorych na depresję, padaczkę, mających problemy z zasypianiem czy koncentracją.

Więcej szczegółów na temat metody można uzyskać w poradni Diamed, na stronie internetowej lub dzwoniąc: 614250455, 616699026

Czym karmić mózg dziecka? Porady Anny Radowickiej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gniezno.naszemiasto.pl Nasze Miasto