Naukowcy odkryli bakterie, które rozkładają PET - jeden z rodzajów plastiku

Japońscy badacze odnaleźli szczep bakterii, które potrafią rozkładać cząstki jednego z powszechnie wykorzystywanych tworzyw sztucznych, czyli PET.

Plastik stanowi ogromny problem dla środowiska naturalnego. Niestety, używamy go zbyt często – rocznie produkuje się jego 300 ton, i nie możemy się go łatwo pozbyć. Naukowcy z Japonii odnaleźli rozwiązanie tego problemu, a są nim nowe bakterie – Ideonellasakaiensis 201-F6, które mogą całkowicie rozłożyć PET wykorzystywany do tworzenia wielu materiałów z tworzywa sztucznego. Jak zaznaczył zespół, to pierwsza bakteria, która potrafi doprowadzić do pełnej degradacji tego polimeru.

Ideonellasakaiensis pracują, przekształcając PET w inną substancję, zwaną MHET. Następnie wykorzystuje dodatkowy enzym, by podzielić ją na podstawowe elementu tworzące PET. Dodatkowo, bakterie te umożliwiają na przetworzenie MHET do nowego materiału wykonanego z PET.

Chociaż mogłoby się wydawać, że Ideonellasakaiensis są wręcz cudowną odpowiedzią na wszystkie problemy, nie do końca tak jest. Jak się okazuje, proces rozkładu tworzywa sztucznego zajmuje bardzo dużą ilość czasu – by przebić się przez cienką warstwę PET bakterie potrzebowały aż sześć tygodni.

Oczywiście, badacze pracują nas sposobami przyspieszenia tego procesu. Przeprowadzono już sekwencjonowanie genomu bakterii, co może pomóc w stworzeniu silniejszego i szybszego szczepu.

W przyszłości, Ideonellasakaiensis mogą okazać się najpotężniejszą bronią w walce z plastikiem. Naukowcy odnaleźli już inne mikroorganizmy oraz insekty, które także mogą rozkładać plastik, jednak nie są tak skuteczne, jak niedawno odkryte bakterie. Niemniej jednak, PET to tylko jeden z wielu rodzajów plastiku, więc na pozbywanie się pozostałych musimy odnaleźć inną metodę.

Źródło: **