Obowiązek pana domu - zmiana opon. Na co zwrócić uwagę przy zakupie opon letnich

Czy to już czas na wymianę opon zimowych na letnie? Jakie ogumienie wybrać: sezonowe czy całoroczne? Czy warto kupować egzemplarze używane lub bieżnikowane? No i o czym mówią oznaczenia na nowych „kapciach”? Odpowiemy po kolei na wszystkie najważniejsze pytania w jednym miejscu, żebyś nie musiał szukać informacji w kilku źródłach.

Czas na wymianę opon zimowych na letnie wyznacza termometr. Gdy w nocy temperatura oscyluje w przedziale 4 – 6 stopni Celsjusza, a średniodobowa wynosi 7 stopni lub więcej, oznacza to odpowiedni moment. Nie warto jeździć na ogumieniu zimowym latem, ponieważ zrobione jest z miękkiej mieszanki, która na ciepłym asfalcie traci swoje właściwości odpowiadające za bezpieczeństwo. Podczas hamowania bloki potrafią się rozjeżdżać, co wydłuża drogę hamowania, zmniejsza przyczepność, a skończyć się może nawet poślizgiem. Dodatkowo, bieżnik „zimówek” ma większą ilość rowków i lameli co zmniejsza ich styczność z asfaltem w lecie. Taka specyfika opony będzie też powodowała hałas i większy opór powietrza, co może przełożyć się na zużycie paliwa.

Czy warto wybrać opony całoroczne? Polacy coraz rzadziej kupują ogumienie uniwersalne. Z tego względu, że są one tylko trochę dobre na zimę i tylko trochę dobre na lato. Nigdy nie zastąpią opony sezonowej choćby ze względu na mieszankę, z której są zrobione, jak i budowy bieżnika, który dobrze reaguje na mokrej nawierzchni, ale na suchej będzie miał problemy. Inną ich przypadłością jest szybsze zużywanie się. Komfort jazdy i bezpieczeństwo będą zdecydowanie wyższe w przypadku ogumienia dedykowanego konkretnej porze roku.

W kwestii stanu opon, specjaliści zawsze polecają zakup nowego ogumienia. Używane „kapcie”, nawet w dobrym stanie wizualnym i z wysokim, niezużytym bieżnikiem mogą kryć niespodzianki w swojej strukturze. Najczęściej spotykaną wadą są uszkodzone kordy, czyli osnowa na której trzyma się guma. Nie wiemy też czy nie leżały zbyt długo, co może powodować ich pękanie i kruszenie.
Również nalewane opony odchodzą do lamusa. Doczepiona do zużytych „kapci” guma nie jest zawsze rozłożona równomiernie i niekoniecznie musi się dobrze zespolić z podstawą.

Nowe opony należy dobrać odpowiednio do posiadanego samochodu. Sprawdź zalecane ogumienie na naklejce umieszczonej na drzwiach kierowcy lub na klapce wlewu paliwa. Potem dobierz odpowiedni rozmiar i zwróć uwagę na oznaczenia producentów w tabelach na produkcie.
Nośność - świadczy o wadze, jaką maksymalnie można obciążyć jedną oponę. Sprawdź ile waży Twoje auto i podziel tę wartość na cztery.
Przyczepność na mokrej nawierzchni – to efektywność hamowania na mokrej drodze, oznaczana literami alfabetu od A do G. Klasa A zatrzyma pojazd jadący z prędkością 80 km/h 18 metrów bliżej niż klasa G.
Efektywność paliwowa – oznacza klasę oszczędności ogumienia i również wyrażana jest literami alfabetu. Opona klasy A zaoszczędzi 7,5% paliwa w porównaniu do opony z grupy G.
Hałas zewnętrzny – jak głośne jest tarcie opony o asfalt wyrażają decybele i kreski, od 1 (najcichsze) do 3 (najgłośniejsze).

Nie zwlekaj z wymianą opon zimowych na letnie, jeśli tylko będą ku temu odpowiednie warunki. Nie warto też oszczędzać na ogumieniu używanym, gdyż różnice cenowe w porównaniu do nowych nie są aż tak wysokie, a koszt świeżych „kapci” przelicz na ilość sezonów, przez które będą Ci służyć (zazwyczaj 4 -5).

Znajdź swój model, który sprawdzi się na polskich drogach, zapewniając ekonomiczną i komfortową jazdę. Polecamy:

Nokian Line 195/65R15 91 T

Vredestein Ultrac Centro 225/45R17 91Y

Dębica Passio 2 195/65R15 91 T

Materiał partnera zewnętrznego

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3