Okazuje się, że czarne dziury nie tylko niszczą, ale i tworzą

Naukowcy odkryli ogromny galaktyczny podmuch, który według nich został stworzony przez pobliską czarną dziurę, znajdującą się około 26 milionów lat świetlnych od Ziemi.

Czarna dziura, która mieści się w samym centrum galaktyki o nazwie NGC 5195 to pierwsza czarna dziura, która znajduje się tak blisko Ziemie, a nie tylko pochłania, ale i wyrzuca z siebie materię. Według naukowców, takie zjawisko występuje często w przypadku dużych czarnych dziur, jednak po raz pierwszy dostrzeżono jedną z nich tak blisko. Co więcej, takie zdarzenia mogły być powszechne we wczesnym Wszechświecie i zapewne wpłynęły na ewolucję nie jednej galaktyki.

„Astronomowie często mówią, że czarne dziury ‘jedzą gwiazdy i pyły’. Najwyraźniej czarne dziury mogą mieć również czkawkę po posiłku.” – powiedział Eric Schlegel z UTSA.

26 milionów lat świetlnych od Ziemi, w galaktyce NGC 5195 odkryto dowód na rozrzut masy, która wydostała się z wnętrza wspomnianej czarnej dziury. Dowód ten stanowią dwa łuki promieniowania rentgenowskiego znajdujące się blisko centrum galaktyki. Odkryto je, wykorzystując Teleskop Kosmiczny Chandra NASA, który pracuje w zakresie tego typu promieniowania. Wybuch mógł mieć duży wpływ na ukształtowanie tego obszaru kosmosu.

Tuż za zewnętrznym łukiem promieniowania naukowcy wykryli stosunkowo chłodny gazowy wodór, co sugeruje, że znacznie cieplejszy gaz, który emituje promieniowanie, skutecznie wypchnął wodór z dala od centrum galaktyki. Zjawisko to określa się sprzężeniem zwrotnym i naukowcy uważają, że w tym przypadku zewnętrzny łuk zgromadził wystarczająco dużo materiału spośród galaktyki, by wywołać formację nowych gwiazd. Badacze uważają, że sprzężenie zwrotne odpowiada za powstawanie niektórych nowych gwiazd, ale w tym samym czasie powoduje powstawanie nowych gwiazd. To pokazuje, że czarne dziury mogą tworzyć, a nie tylko niszczyć.

Wybuch mógł zostać wywołany przez zderzenie z większą spiralną galaktyką – NGC 5194. Naukowcy sugerują, że ta interakcja spowodowała pochłonięcie ogromnych ilości gazów przez czarną dziurę, doprowadzając do potężnego rozrzutu masy z jej wnętrza. Tak potężnego, że może wywołać narodziny nowych gwiazd.

Źródło: www.conowego.pl