Po trzech latach Zalew Wiślany otwarty dla wszystkich

Wizyta premiera Rosji Władimira Putina w Trójmieście i podpisanie wczoraj umowy o swobodnej żegludze po całym Zalewie Wiślanym kończy ponadtrzyletnią batalię o jej przywrócenie.
Przywrócenie żeglugi po zalewie to szansa na rozwój gospodarczy.
 Fot. Ania Arent

Rozmowy na temat podpisania umowy trwały długo i... nieefektywnie. Przyspieszenie nastąpiło dopiero po wizycie ministra Sikorskiego w Moskwie, w maju tego roku.
Początkowo napływały sprzeczne informacje, jakie bandery mogą pływać po rosyjskiej stronie. Najpierw mówiono, że zgoda dotyczy tylko polskich i litewskich statków, potem wszystkich... oprócz polskich. Ostatecznie strona rosyjska ogłosiła, że swoboda jest pełna, a po wodach zalewu będą mogły się poruszać wszystkie jednostki.

Decyzja o swobodzie żeglugi zapadła praktycznie już w lipcu br. Czekano tylko na odpowiedni moment. A takim stały się tegoroczne obchody II wojny światowej i związana z tym wizyta premiera Władimira Putina.

Na trzyletnim zakazie straciły porty Zatoki Gdańskiej i Elbląg, największy port Zalewu Wiślanego, a także obwód kaliningradzki. W polskiej części Zalewu Wiślanego znajduje się 10 portów i pięć przystani. W Elblągu i Fromborku są przejścia graniczne. Zalew Wiślany jest również elementem Europejskiej Drogi Wodnej E70. Odblokowanie żeglugi na całym akwenie ma sprawić, że porty, przystanie i przejścia zostaną na nowo wykorzystane zarówno turystycznie, jak i gospodarczo.

- Wracamy na rynek - mówi z zadowoleniem Juliusz Kołtoński, szef portu morskiego w Elblągu. - Na razie podpisaliśmy umowę z polsko-rosyjską firmą na transport węgla. W przygotowaniu są też inne, między innymi z firmą zajmującą się transportem zboża. Startujemy praktycznie od początku, ale myślę, że nam się uda. Rozwój portu oznacza pracę nie tylko u nas, ale również we współpracujących z nami firmach związanych z transportem, logistyką, ubezpieczeniami. Odżyje sfera, która niemal zanikła po zablokowaniu żeglugi na zalewie.
Decyzja o wznowieniu żeglugi dla Elbląga jest bardzo ważna i długo oczekiwana.

- Daje szansę na rozwój gospodarczy i turystyczny nie tylko Elbląga, ale i całego regionu - mówi Henryk Słonina, prezydent Elbląga. - Chodzi przede wszystkim o ożywienie portu morskiego, nastawionego głównie na współpracę z Kaliningradem, który od 2006 roku nie ma możliwości rozwoju.
Podpisana wczoraj umowa, zdaniem samorządowca, umożliwi wznowienie rejsów na trasie Elbląg - Kaliningrad, a także przyciągnie żeglarzy na ten akwen.

- Spowoduje to jeszcze większe ożywienie turystyczne miasta - dodaje Henryk Słonina. - Mamy przecież nowoczesny punkt odpraw granicznych i odpowiednią infrastrukturę do obsługi międzynarodowych i krajowych jednostek turystycznych i pasażerskich.

Ale na rozwój liczą też mniejsze samorządy nadzalewowe.
- Odblokowanie żeglugi dla nas ma efekt wymierny - tłumaczy Andrzej Lemanowicz, burmistrz Tolkmicka. - To oznacza chociażby fakt, że Zalew Wiślany stanie się atrakcyjniejszy, a żeglarze będą mogli wpływać nie tylko do polskich, ale i rosyjskich portów. My na tym skorzystamy.


Przyjdź na redakcyjną debatę o przekopie

Podpisanie umowy o swobodzie żeglugi na całym Zalewie Wiślanym podniosło głosy, czy planowany przekop Mierzei Wiślanej nadal jest potrzebny.
Zwolennicy mówią, że jedno drugiemu nie przeszkadza, a wręcz przeciwnie - przekop i swobodna żegluga mogą wpłynąć pozytywnie na rozwój całego regionu. Przeciwnicy uważają, że w tej sytuacji kopanie przekopu byłoby przysłowiowym wyrzucaniem pieniędzy w... kanał.

Redakcja "Polski Dziennika Bałtyckiego" w ramach Międzynarodowych Targów Morskich Baltexpo zaprasza na debatę z cyklu "Nie odwracajmy się od morza" pt. Czy potrzebujemy przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Odbędzie się ona 3 września w Gdańsku w gmachu przy ul. Bażyńskiego 1, sala B w godz. od 11.30 do 13.

Anna Szałkowska

  • Polska Dziennik Bałtycki

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

06.09.2009, 19:14

Teraz spokojnie przystąpić do przekopu,bo tylko czekać kiedy ciśnina Pilawska będzie zamknięta.Liczyć trzeba zawsze na siebie...

04.09.2009, 09:51

Proponuję aby wszyscy którym marzy się przekop zrobili to za WŁASNE pieniądze!!Ja niezgadzam się na wyrzucenie moich pieniędzy w BŁOTO.

03.09.2009, 11:58

Powyższe komentarze chyba pisane są przez osoby mniej lub bardziej powiązane lub sympatyzujące z grupa lobbystów liczących nie tyle na beneficja gmin i portów położonych nad Zalewem co na zyski na samym etapie realizacji budowy. Aktywizacji turystycznej i generowaniu nowych produktów turystycznych przez gminy nadzalewowe przekop nie zastąpi. Budowane przez lata miraże i sny o potędze portu elbląskiego były wodą na młyn środowisk, które w przekopaniu Mierzei za wszelką cenę i wbrew naturze widziały możliwość zbicia kapitału politycznego i... nie tylko. Co sądzić o tych lobbystach, skoro w ich gronie nawet znalazł się kłamca lustracyjny. Jak wielka jest siła powiązń tych wszystkich lobbystów skoro jak pisze jeden z dziennikarzy cytuję: "Dwukrotny kłamca lustracyjny, człowiek bez skrupułów i moralności jest - jeśli o tym nie wiecie - przedstawiany przez wszystkich zwolenników przekopu Mierzei jako autorytet i wiarygodny rzeczoznawca! Kosztowna inwestycja i sprawa wyłącznie polityczna bez jakiegokolwiek uzasadnienia ekonomicznego. Dlaczego i komu na tym zależy? Jak profesor, człowiek, który nie przyznał się, że jest prawomocnie skazany został zatrudniony w wyższych uczelniach?! Niezrozumiałe...
Pojąć też nie mogę, że Prezydent Miasta Elbląga nie widzi problemu, że w Radzie Nadzorczej spółki gdzie jest założycielem Miasto zasiada człowiek skazany" koniec cytatu. Całość na stronie: http://www.elblag24.pl/elblag,glos_ludu_klamca_autorytetem,17764,0,0,0.html/ Czy więc do sprawy przekopu nie powinno się podchodzić z większą ostrożnością ???

02.09.2009, 18:49

a potem wysłuchali plucia I NADSTAWILI PUPY. Tylko dlaczego słuchali I NADSTAWIALI w MOIM IMIENIU

02.09.2009, 18:08

a kto rozminuje?

02.09.2009, 17:28

Uważam, iż należy zająć się stworzeniem przekopu do Bałtyku, bowiem jeszcze w nie lub da-lekiej przyszłości Rosjanie ponownie zaszantazują nas pod byle pretekstem i tą swoją część zamkną . I wówczas ponownie podniosą sie głosy czy robić przekop czy nie i tak wkoło m.

02.09.2009, 11:51

Należy to robić w szybkim tempie,
bo jutro już może być źle.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3