Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Warsztaty informacyjne dla dziennikarzy

Agencja Star PR
źródło: www.sxc.hu; licencja: Royalty free
źródło: www.sxc.hu; licencja: Royalty free CELALTEBER
Dziennikarze z całej Polski mają szansę wziąć udział w warsztatach informacyjnych, pokazujących w jaki sposób Polki i Polacy (nie)radzą sobie w godzeniu życia prywatnego z zawodowym. Warsztaty są częścią ogólnopolskiej kampanii społecznej realizowanej w ramach projektu „Godzenie ról rodzinnych i zawodowych kobiet i mężczyzn” przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich przy współpracy merytorycznej Departamentu Analiz Ekonomicznych i Prognoz w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Spotkania z dziennikarzami odbędą się w 16 miastach wojewódzkich od listopada 2010 do marca 2011 roku.

Pomysłodawcom projektu zależy na upowszechnieniu idei wyrównywania szans kobiet i mężczyzn w dostępie do zatrudnienia oraz na budowaniu wartości ekonomicznej pracy kobiet i wartości społecznej rodzicielstwa. Warsztaty obejmują trzy moduły tematyczne: płeć – prawo – media. W trakcie warsztatów ekspertki odpowiedzą na pytania: kto i jak godzi, kto na tym zyskuje, a kto traci. Uczestnicy i uczestniczki zostaną poinformowani, w jaki sposób media mogą promować równość, o czym mogą informować swoich odbiorców tak, żeby ułatwić im godzenie ról zawodowych i prywatnych. Dowiedzą się, jak płeć społeczno-kulturowa (gender) i stereotypy płci wpływają na funkcjonowanie kobiet i mężczyzn na rynku pracy i w domu oraz czy państwo faktycznie wspiera godzenie ról i politykę prorodzinną.

Za zorganizowanie spotkań z dziennikarzami oraz przeprowadzenie działań media relations na rzecz projektu odpowiedzialna jest agencja Star PR. Warsztaty poprowadzą ekspertki z firmy szkoleniowej Idea Zmiany, specjalizującej się w zagadnieniach związanych z równością płci.

Kampania „Godzenie ról rodzinnych i zawodowych kobiet i mężczyzn”
Dziennikarze to nie jedyna grupa zawodowa, z którą w czasie trwania projektu „Godzenie ról rodzinnych i zawodowych kobiet i mężczyzn” spotykają się eksperci reprezentujący Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Intencją pomysłodawców przedsięwzięcia jest zbudowanie w społeczeństwie przekonania, że polityka rodzinna sprzyjająca godzeniu ról niesie pozytywne, długofalowe skutki dla wszystkich obywateli. Dlatego też podczas specjalnych sesji warsztatowych wiedza z zakresu wyrównywania szans zawodowych kobiet i mężczyzn i modeli życia rodziny zostanie przekazana również pracownikom Urzędów Pracy oraz innych instytucji rynku pracy, działających na terenie całego kraju.

Z informacją nt. sytuacji polskich rodzin na rynku pracy chcemy dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców, dlatego też projekt warsztatów jest realizowany wśród różnych grup zawodowych, w tym dziennikarzy, których rola w edukacji społeczeństwa i wspieraniu procesów przełamywania stereotypów jest nieoceniona – mówi dyrektor Elwira Gross-Gołacka dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych i Prognoz w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Zależy nam, aby mechanizmy godzenia ról rodzinnych i zawodowych kobiet i mężczyzn w Polsce były wdrażane na szeroką skalę, zarówno na poziomie makro, jak i mikro, w małych gminach, jak i dużych miastach – dodaje.

Kampania „Godzenie ról rodzinnych i zawodowych kobiet i mężczyzn” skierowana jest zarówno do kobiet, jak i do mężczyzn w wieku 20-40 lat. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Instytucją odpowiedzialną za jego realizację jest Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich. Pomysłodawcy poprzez liczne działania promocyjne chcą upowszechnić idee wyrównywania szans kobiet i mężczyzn w dostępie do zatrudnienia, wzmacniania pozycji kobiet na rynku pracy, budowania wartości ekonomicznej pracy kobiet i wartości społecznej rodzicielstwa, promowania alternatywnych strategii w miejscu pracy, dzielących ryzyko pracodawcy i pracobiorcy. Wspieranie harmonijnego godzenia ról rodzinnych i zawodowych rodziców jest koniecznością. Wyniki badań Eurostatu z 2006 roku wskazują, że Polska, na tle innych krajów europejskich w tym segmencie polityki społecznej, wypada niekorzystnie.

Sytuacja zawodowa kobiet i mężczyzn w Polsce w świetle najnowszych danych
Z danych Eurostatu z 2006 roku wynika, że współczynnik zatrudnienia kobiet w Polsce utrzymuje się na jednym z najniższych poziomów zatrudnienia w Europie (48%). Statystyki BAEL (badania GUS), z II kwartału 2007 roku ujawniają zwiększenie różnic wskaźników zatrudnienia wg płci w przedziale wiekowym 20–40 lat, w których następuje wzrost zaangażowania pracowników w obowiązki rodzicielskie. Według analiz zrealizowanych na podgrupie BAEL z II kwartału 2007 roku, w ramach projektu EFS „Aktywność zawodowa, edukacyjna a obowiązki rodzinne”, nierówny dostęp obu płci do zatrudnienia w tym przedziale wiekowym wynika m. in. z istnienia konfliktów pomiędzy obowiązkami rodzinnymi i pracą zawodową kobiet i mężczyzn (Kotowska, Sztanderska, 2007r.). Badacze społeczni jako przyczyny takiego stanu rzeczy wskazują na:
- konflikt kulturowy, który związany jest z szeroko rozpowszechnionymi stereotypami w polskim społeczeństwie, dotyczącymi podziału obowiązków rodzicielskich i opiekuńczych wśród kobiet i mężczyzn;
- konflikt strukturalny, wynikający z niewystarczającego rozwinięcia mechanizmów godzenia obu ról na poziomie miejsca pracy i lokalnego rynku pracy;
- niska aktywność zawodowa kobiet jest skutkiem niepełnej wiedzy pracobiorców, pracodawców i pracowników instytucji rynku pracy o możliwych modelach godzenia ról na poziomie legislacji oraz implementacji.

Spotkania odbywać się będą w następujących miastach:

- Olsztyn, czwartek 25.11.2010
- Poznań, wtorek 30.11.2010
- Warszawa, piątek 03.12.2010
- Gdańsk, czwartek 09.12.2010
- Rzeszów, poniedziałek 13.12.2010

od 7 lat
Wideo

echodnia Policyjne testy - jak przebiegają

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto