Projekt „Rewaloryzacja zabytkowej siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na potrzeby nowoczesnego muzeum nauki i techniki” nie miał sobie równych w konkursie na dofinansowanie. W ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowisko na lata 2014-2020 minister kultury przyznał instytucji aż 28, 3 mln zł.
- Projekt w wyniku oceny uzyskał najwyższą liczbę punktów - 38 - mówi Marek Golonka, dyrektor Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Wartość planowanych inwestycji w MIM to ok. 41 mln zł.
- Prace nad projektem rozpoczęliśmy jeszcze wiosną 2014 roku i wynikały one przede wszystkim z naszego doświadczenia w prowadzeniu muzeum w budynkach zabytkowej zajezdni. Koncepcja została opracowana przeze mnie we współpracy z Wicedyrektor ds. merytorycznych muzeum panią dr hab. Ewą Wyką - mówi dyrektor, doceniając pracę także innych swoich współpracowników z Działu Gromadzenia Zbiorów i Działu Inwestycji. - Chciałbym im jeszcze raz gorąco podziękować za pomoc, pogratulować osiągnięcia, ale i poprosić o „naładowanie baterii”, ponieważ czeka nas dużo pracy! - zapowiada.
Jak muzeum zmieni swoje oblicze? Przede wszystkim przebudowany zostanie zabytkowy zespół budynków dawnej zajezdni tramwajowej przy ul. św. Wawrzyńca.
- Adaptacja zabudowy sprawi, że powstanie prawie 6 tys. m2 powierzchni użytkowej, przeznaczonej na ekspozycję i obsługę ruchu zwiedzających - tłumaczy Marek Golonka. Ważnym elementem inwestycji będzie adaptacja piwnic dawnej wozowni i zaplecza zajezdni tramwaju elektrycznego z 1900 roku.
- W piwnicy właśnie powstanie wystawa dotycząca dziejów inżynierii miejskiej Krakowa. Wystawa ta zachęcać będzie zwiedzających do refleksji nad wpływem infrastruktury na życie w mieście. Na dziedzińcu muzeum w miejscu istniejącej wiaty stalowej powstanie pawilon ekspozycyjny L, w którego piwnicy zaplanowano opracowanie wystawy o roboczym tytule „Przemysł i rzemiosło w Krakowie” - opowiada Golonka. Efektem najbardziej namacalnym i chyba najważniejszym będzie zagospodarowanie dziś niewykorzystywanych pomieszczeń w zabytkowej zajezdni. - Będą wykorzystane do opowiadania o technice, przemyśle, nauce a także historii tego miejsca oraz o jego znaczeniu dla rozwoju Krakowa - zwraca uwagę dyrektor.
W wyniku prac budowlanych wyeksponowane zostaną też niedostępne dziś elementy dawnej tramwajowej elektrowni przyzakładowej. - Znaczące zwiększenie przestrzeni ekspozycyjnej pozwoli na przygotowanie nowych wystaw stałych oraz stworzenie warunków do prezentacji równolegle nawet pięciu wystaw czasowych, a przy tym organizację wydarzeń kulturalnych i edukacyjnych na znacznie większą skalę niż czynimy to dziś - zapowiada. Na parterze hali dawnej wozowni - największej sali ekspozycyjnej w budynku D - planowane jest urządzenie wystawy związanej z historią motoryzacji i kultury motoryzacyjnej w Polsce. W ten sposób powstanie pierwsza w Krakowie i jedna z nielicznych w Polsce wystaw podejmująca temat pracy nie tylko w ujęciu społecznym, ale i technologicznym. - Przebudowie ulegnie również ekspozycja „Drukarstwo krakowskie XV-XX w”. Nowa wystawa zaprezentuje sposoby przekazywania informacji, stosowane od czasów najdawniejszych do współ czesności - mówi dyrektor.
Prace mają zakończyć się w połowie 2021 roku.
- To dosyć odległa data wynikająca z pewnych uwarunkować formalnych, ale pomimo tego że realizacja tego projektu będzie dla Muzeum i jego dyrekcji dużym wyzwaniem, mam nadzieję, że uda się go zrealizować wcześniej. Nie mogę doczekać się, żeby projekt zacząć realizować. To nasze dziecko… czekamy, żeby przyszło na świat - mówi Golonka.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?