Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Klub Miłośników Tramwajów w Elblągu wznawia działalność. Ta historia budzi podziw!

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
facebook PTTK Oddział Elbląg
Za facebookiem PTTK Oddział Ziemi Elbląskiej informujemy (z wielką przyjemnością) o wznowieniu działalności przez Klub Miłośników Tramwajów. Klub działa w ramach elbląskiego PTTK.

- Klub Miłośników Tramwajów, po krótkim okresie wstrzymania swojej działalności, wznawia swoją aktywność na rzecz kultywacji długoletniej historii Tramwajów Elbląskich i nie tylko. Nowym Prezesem Klubu została Koleżanka Brygida Gawron - czytamy na facebooku elbląskiego PTTK.

Dzieje elbląskich tramwajów sa bardzo długie i chlubne... Sieć tramwajowa w Elblągu jest drugim w kolejności, najstarszym systemem tramwajów elektrycznych (po Wrocławiu), wprowadzonym na terenie obecnej Polski. Ich historia sięga 1895 roku. W XIX wieku rozbudowujące się w szybkim tempie miasto potrzebowało nowoczesnego transportu zbiorowego, dlatego w 1895, decyzją magistratu, powstały dwie pierwsze linie tramwajowe, które umożliwiły połączenie dzielnic mieszkalnych z centrum, dworcami i powstającymi zakładami pracy. W następnych latach sieć systematycznie rozwijano. Linie tramwajowe w Elblągu mają wąski rozstaw szyn – 1000 mm (identyczny rozstaw szyn posiadają tramwaje w Bydgoszczy, Łodzi, Toruniu i Grudziądzu).

Tak się rodziły

  • 22 listopada 1895 – uruchomienie dwóch pierwszych linii tramwajowych. Nr 1: Dworzec – Grunwaldzka – 3 Maja – 1 Maja – pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Studzienna – przystań nad rzeką Elbląg. Nr 2: pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Brama Targowa – Stoczniowa – Królewiecka – skrzyżowanie Dąbka/Teatralna;
  • 22 maja 1897 – uruchomienie linii nr 3: Stary Rynek – Stoczniowa – Królewiecka – Marymoncka – Bażantarnia (przedłużenie linii nr 2 do Dworca);
  • 1901–1905 – rozbudowa zajezdni przy ul. Szpitalnej;
  • 29 maja 1916 – przejazd tramwajem od dworca kolejowego do stoczni Schichaua cesarza Niemiec Wilhelma II;
  • 1927 – uruchomienie linii do ul. Obrońców Pokoju i do Saperów;
  • 1928 – otwarcie drugiej zajezdni przy ul. Browarnej;
  • 1 czerwca 1946 – wznowienie ruchu na pierwszej linii tramwajowej po wojnie (Dworzec – Grunwaldzka – 3 Maja – 1 Maja – pl. Słowiański – Kowalska – Stary Rynek – Brama Targowa – Stoczniowa – Robotnicza – Browarna – Obrońców Pokoju);
  • 1 listopada 1946 – wznowienie ruchu na drugiej linii tramwajowej po wojnie (Bażantarnia – Marymoncka – Królewiecka – Stoczniowa – Brama Targowa – Stary Rynek – Kowalska – 1 Maja – grobla św. Jerzego – skrzyżowanie Bema/Mickiewicza);
  • 3 kwietnia 1947 – uruchomienie linii nr 3 (pl. Słowiański – 1 Maja – Traugutta – Górnośląska – cmentarz Agrykola).
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Klub Miłośników Tramwajów w Elblągu wznawia działalność. Ta historia budzi podziw! - Elbląg Nasze Miasto

Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto