Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Matura 2012: Język polski - poziom rozszerzony [odpowiedzi, arkusze]

RED.
archiwum Polskapresse
Matura 2012 - język polski rozszerzony. Dzisiaj drugi dzień matur. O godz 9. rozpocznie się pisemny egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. Tutaj zamieścimy arkusze, pytania i przykładowe odpowiedzi.

Maturzyści mieli do wyboru dwa tematy (podali je licealiści portalowi Wiadomości24.pl):

Matura 2012 : język polski, poziom rozszerzony [ARKUSZE]

Temat I: Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej wierszy Jana Kochanowskiego "O żywocie ludzkim" i Agnieszki Osieckiej "Kolęda z pretensjami". Zwróć uwagę na przedstawione w nich obrazy ludzkiego życia oraz postawę podmiotu mówiącego wobec świata.

Wstępne rozpoznanie wypowiedzi:
a. liryka inwokacyjna – bezpośredni zwrot do adresata, czyli do Boga (Wieczna Myśli, Wielki Boże)
b. podmiot liryczny – u Kochanowskiego: humanista, wyrażający poglądy dotyczące życia, obserwator świata, rozważający nad jego porządkiem, poeta doctus, u Osieckiej: człowiek samotny, utożsamia się ze społeczeństwem.
c. refleksyjny charakter tekstów

Określenie postawy poety wobec świata
Fraszka Kochanowskiego
- Konstatacja, że Bóg jako Wieczna Myśl (filozoficzne określenie Boga obojętnego na ludzkie sprawy) przygląda się ludziom i ich zmaganiom na ziemi
- Bóg jako Myśl, "Deus-artifex”, twórca, który nie ingeruje w zbudowany świat, Bóg: Rozum nie Uczucie
- Bóg niewzruszony, którego bawi widok ludzkich zmagań
- świat niczym arena nieustającej, ogłupiającej zabawy
- Obiektywna ocena, iż ludzie nie potrafią wykorzystać Boskiego daru
- Na koniec żałosnych zmagań przychodzi śmierć, jej świadomość towarzyszy człowiekowi
- postawa stoicka
- człowiek nie ma wpływu na bieg życia, myśli, że zmieniając błahostki, na coś wpływa
- podmiot liryczny dystansuje się od takiego świata.

Wiersz Osieckiej
- Zwrot do „Wielkiego Boga” o oddalenie cierpienia
- Cierpienie ludzi to „Zabawka Pana Boga”, człowiek jako marionetka w rękach Boga
- ludzkie życie i motyw "theatrum mundi"
- Bóg jako niegrzeczny chłopiec
- współczesny człowiek jest słaby, potrzebuje wsparcia
- świadomość przemijalności
- dostrzeżenie tragizmu świata
- podmiot liryczny jako część społeczeństwa
Określenie sposobu wypowiadania refleksji:
Wiersz Kochanowskiego:
- Kochanowski fraszka o charakterze refleksyjno-filozoficznym,
- dostrzeżenie i uargumentowanie retorycznego charakteru refleksji (np. apostrofy, peryfrazy („Wieczna Myśli”), klamra kompozycyjna.
Wiersz stychiczny, 12 wersów, 13-zgłoskowych ze średniówką po 7 sylabie, rymy parzyste, dokładne, żeńskie

Wiersz Osieckiej
- Frazeologizmy, powtórzenie refrenu, klamra
- wiersz o charakterze refleksyjno-filozoficznym
- charakter modlitewny

7. Zastosowanie kontekstów w interpretacji tekstu:
a. biograficznego
b. historycznoliterackiego
c. filozoficznego

8. Podsumowanie

Temat II. Codzienność w czasach Zagłady. Analizując i interpretując opowiadanie Idy Fink "Przed lustrem", zwróć uwagę na kreację bohaterek, ich sytuację oraz znaczenie tytułowego lustra.

Wprowadzenie, określenie sytuacji:
Czas: okres okupacji niemieckiej, druga wojna światowa
Miejsce akcji: brak nazwy miasta – uniwersalna sytuacja, mieszkanie Nisi
Okno mieszkania z widokiem na kamienne podwórze, wygaszona kuchnia, puste łóżka zapowiedź końca,
schyłkowość losu bohaterki
Powód spotkania

Bohaterki:
Adela i Nisia, dwie młode dziewczyny, samotne
Brak nacji bohaterek, można się jej domyślać
Różne charaktery bohaterek i postawy wobec zagłady

Obraz codzienności
Podkreślenie zwyczajności życia mimo dramatu zagłady przez opis codziennych, wręcz banalnych czynności
Brak możliwości wykonywania wyuczonej pracy
Brak podstawowych sprzętów
Pogodzenie z losem
Bieda
Lustro – sprzęt z innego świata, lepszego, teraz wręcz nierealnego.

Sposób budowania rzeczywistości:
Realizm opisu
Szczegółowość opisów
Prostota języka
Wykorzystanie kontrastu (postaci, sprzętów), symboli, metafory
Na tle brzydkiego wnętrza wyróżnia się lustro, jak z innego, lepszego świata.

Sposób kreacji bohaterek:
Różnice w wyglądzie zewnętrznym: czytaj dalej >>>>>>>

O 14 rozpocznie się także drugi dzisiejszy egzamin z historii muzyki. W wersji podstawowej potrwa on 120 minut, natomiast w wersji rozszerzonej godzinę dłużej.

W tym tygodniu maturzystów czekają m.in. obowiązkowy egzamin z matematyki (wtorek 8 maja poziom podstawowy, środa 9 maja poziom rozszerzony) oraz test z języka angielskiego (czwartek 10 maja).

W ostatni piątek maturzyści napisali obowiązkowy egzamin z języka polskiego na poziomie rozszerzonym. W części testowej maturzyści odpowiadali na pytania dotyczące Wikipedii oraz tradycyjnych encyklopedii. Z kolei wypracowanie napisać należało na jeden z dwóch tematów. Pierwszym z nich było porównanie stronnictw, które pojawiły się na balu w III części "Dziadów" Adama Mickiewicza.

MATURA 2012. Język polski - zobacz arkusze i odpowiedzi

Chodziło o porównanie postaw grupy Nowosilcowa i towarzystwa stolikowego. Drugim była charakterystyka bohaterek z "Lalki" Bolesława Prusa i "Ludzi bezdomnych" Stefana Żeromskiego. Należało opisać postacie Izabeli Łeckiej i Joanny Podborskiej.

Piątkowy egzamin z języka polskiego, to jeden z trzech pisemnych egzaminów, do których przystąpić musi każdy maturzysta. Pozostałe dwa to test z matematyki oraz języka obcego nowożytnego. Wybierać można spośród sześciu języków. Są to: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski i włoski. Wszystkie trzy egzaminy są obowiązkowe na poziomie podstawowym, jednak chętni mogą zdawać je także na poziomie rozszerzonym. Obowiązkowe są również dwa egzaminy ustne, z języka polskiego i wybranego języka obcego nowożytnego.


SERWIS SPECJALNY MATURA 2012

Aby zdać egzamin dojrzałości należy w części ustnej i pisemnej z każdego przedmiotu obowiązkowego otrzymać co najmniej 30 procent możliwych do uzyskania punktów. Maturzysta, który nie zda jednego egzaminu, będzie mógł przystąpić do poprawki pod koniec sierpnia.

Oprócz tego, uczniowie mogą zdawać do sześciu przedmiotów dodatkowych. Do wyboru są: biologia, chemia, filozofia, fizyka i astronomia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język mniejszości etnicznej, język regionalny (kaszubski), wiedza o społeczeństwie oraz wiedza o tańcu. Chętni mogą zdawać je na poziomie podstawowym lub rozszerzonym.

W tym roku egzaminy pisemne potrwają do 25 maja.

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto