Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Pętla Mazurska za 167 mln zł. Powstać mają m.in. dwa tunele łączące jeziora

Witold Chrzanowski
Witold Chrzanowski
domena publiczna
To inwestycja, jakiej jeszcze na Mazurach nie było. Pętla Mazurska, bo o niej tu mowa, ma połączyć kilka osobnych jezior, tak by weszły one w skład Szlaku Wielkich Jezior - Mazurskiego Morza, jak określany jest popularnie ten region naszego kraju.

W ramach inwestycji, która ma umożliwić przepłynięcie jezior wkoło, planowane jest zbudowanie m.in. dwóch tuneli we wzniesieniu oddzielającym jeziora Tyrkło i Buwełno.

- Wspólnie z burmistrzem Orzysza przeanalizowaliśmy istniejące już dokumenty i analizy. Wynika z nich, że optymalnym wariantem stworzenia Mazurskiej Pętli jest połączenie jezior Buwełno i Tyrkło tunelem pod istniejącym wzniesieniem - powiedział PAP poseł PiS Wojciech Kossakowski, który pracuje na rzecz utworzenia Pętli.

Według szacunków, budowa drogi wodnej Giżycko-Tyrkło to koszt ok. 167 mln zł. Większość z tej kwoty - bo aż 147 mln zł - pochłonie budowa tuneli.

Jak przypomina PAP, pomiędzy jeziorami Tyrkło i Buwełno są dwa wzniesienia wysokie na 60 m. Agencja podaje: "Analizy, którymi dysponuje poseł Kossakowski wskazują, że należałoby z jeziora Tyrkło przekopać kanał do wzniesienia o długości 190 m, we wzniesieniu wydrążyć tunel o długości 280 m, następnie ze względu na ukształtowanie wzniesienia zbudować kolejny kanał o długości 420 m, a za nim ponownie we wzniesieniu wydrążyć tunel o długości 445 m. Kanał za drugim tunelem byłby długi na 385 metrów. Z tuneli mogliby korzystać piesi i rowerzyści - byłaby dla nich zbudowana tam trasa".

Budowa Mazurskiej Pętli pociągałaby za sobą także konieczność zbudowania kanału między jeziorem Buwełno i Wojnowo. To z kolei rodzi potrzebę przebudowy obecnie istniejącego na drodze gminnej mostu między Miłkami, a Przykopem.

- Chciałbym, by zbudowaniu połączenia między jeziorami towarzyszyły inwestycje dodatkowe np. budowa mariny w Cierzpiętach. Ale to są rzeczy, z których można zrezygnować na początkowym etapie, najważniejsze jest zbudowanie Pętli Mazurskiej, bo to by była atrakcja na skalę Europy i świata, atrakcyjność turystyczna Mazur znacznie by wzrosła - powiedział PAP poseł Kossakowski.

Szlak Wielkich Jezior Mazurskich wiedzie dziś z północy od Węgorzewa na południe do Pisza. Główny szlak liczy nieco ponad 110 km drogi wodnej; niektóre jeziora połączone są kanałami. Gdyby jednak połączyć kanałem jeziora Niałk Duży, Niałk Mały, Wojnowo, Buwełno i Tyrkło, wówczas można by przepłynąć ów szlak pętlą - jeziora Śniardwy i Niegocin byłyby wówczas połączone od wschodniej strony. Część środowisk żeglarskich na Mazurach pomysł taki podnosi od lat, a lokalne samorządy prowadziły na ten temat prace koncepcyjne. Nie było jednak możliwości sfinansowania tego pomysłu.

Budowę Pętli Mazurskiej latem tego roku zapowiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. W jego ocenie realizacja inwestycji jest możliwa w ciągu siedmiu lat.

-Utworzenie Mazurskiej Pętli jest niezwykle ważne pod kątem rozwoju Mazur, zwiększenia atrakcyjności turystycznej tego miejsca- stwierdził Gróbarczyk w sierpniu w rozmowie z PAP.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Pętla Mazurska za 167 mln zł. Powstać mają m.in. dwa tunele łączące jeziora - Elbląg Nasze Miasto

Wróć na elblag.naszemiasto.pl Nasze Miasto