Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Polacy w czasie pandemii czytają więcej książek. Empik podsumował ostatnich 12 miesięcy

OPRAC.:
Piotr Ciastek
Piotr Ciastek
Polacy w czasie pandemii czytają więcej książek. Empik podsumował ostatnich 12 miesięcy
Polacy w czasie pandemii czytają więcej książek. Empik podsumował ostatnich 12 miesięcy arc
Ponad 21 mln sprzedanych egzemplarzy, blisko 4 miliony odsłuchanych audiobooków i podcastów – dane Empiku pokazują, że w pandemii Polacy bardzo chętnie spędzali czas z książką. Jednocześnie wzrosło znaczenie internetu w sprzedaży książek – w ciągu minionych 12 miesięcy liczba egzemplarzy zakupionych online zwiększyła się aż o 68% (a w ostatnim kwartale 2020 r. aż o 100%).

Empik podliczył rok pandemii w branży księgarskiej

Za nami rok pandemii. We wszystkich obszarach trwają podsumowania, pojawiają się także pierwsze dane dotyczące rynku książki. Wyniki badania ankietowego IMAS International pokazują, że w okresie pandemii co trzeci Polak deklaruje częstsze sięganie po książkę, a więcej czytają zwłaszcza dzieci. Potwierdzają to dane sprzedażowe Empiku za okres od marca 2020 do końca lutego 2021.

Wynika z nich, że Polacy w poszukiwaniu wartościowych form spędzania czasu w domu chętnie sięgali po ofertę książkową dostępną online. Liczba egzemplarzy sprzedanych za pośrednictwem platformy Empik.com w ciągu dwunastu pandemicznych miesięcy była aż o 68% wyższa niż w analogicznym okresie rok wcześniej, a w IV kwartale 2020 wzrost był ponad dwukrotny. Łączna sprzedaż książek we wszystkich kanałach Empiku osiągnęła aż 21,3 mln egzemplarzy. Do najpopularniejszych kategorii należą: książki dla dzieci w wieku 3-5 lat, powieści kryminalne i thrillery, literatura obyczajowa oraz literatura faktu/reportaż. Co ciekawe w kontekście analizowanego okresu, dużym zainteresowaniem cieszyły się też książki z kategorii rozwoju osobistego.

– O dynamicznym rozwoju rynku książki w internecie świadczy nie tylko liczba sprzedanych egzemplarzy, ale też wyraźny przyrost grona kupujących: w kanale online co drugi klient był nowym użytkownikiem. Łącznie w czasie 12 miesięcy pandemii po książki w Empiku sięgnęło prawie 3,5 miliona osób - mówi Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.

Nadzieję na wzrost czytelnictwa w dłuższej perspektywie daje zwłaszcza duża popularność literatury dla najmłodszych. Książki dla dzieci do 12 lat stanowiły aż 25% egzemplarzy zakupionych w ubiegłym roku na Empik.com.

Sukces literackich wydarzeń online

Wobec braku tradycyjnych wydarzeń kulturalnych w czasie pandemii wiele instytucji i firm postanowiło zapewnić odbiorcom łatwy dostęp do kultury w nowym modelu, czyli online. Życie literackie także przeniosło się do internetu, m.in. za sprawą Empiku, który na swoim koncie ma organizację aż 167 spotkań i wydarzeń książkowych w przestrzeni wirtualnej.

Były to nie tylko spotkania autorskie towarzyszące premierom wydawniczym, ale też wydarzenia w ramach dwóch edycji innowacyjnych w swojej formule, Wirtualnych Targów Książki. Łącznie zgromadziły one 5 mln widzów, z czego 3,1 mln przyciągnął cykl 79 spotkań #premieraonline. Najwięcej osób wzięło udział w spotkaniach: z Rafałem Paczesiem (124 tys.), Wojciechem Mannem (98 tys.) i Katarzyną Nosowską (97 tys.). Z kolei w wydarzeniach zorganizowanych w ramach Wirtualnych Targów Książki udział wzięło w sumie 1,9 mln osób – stacjonarnie na potrzeby takiej widowni niezbędna byłaby rezerwacja aż 85 Stadionów Narodowych. Samą stronę targów w czasie dwóch internetowych edycji odwiedziło ponad milion osób, które zakupiły 400 tys. książek.

Wzrost popularności książki cyfrowej

Digitalizacja, która wyraźnie przyspieszyła w czasie pandemii, przełożyła się także na wzrost zainteresowania cyfrowymi formami rozrywki. Jak pokazują dane aplikacji Empik Go, od marca 2020 do lutego 2021 jej użytkownicy przeczytali ponad 1,7 mln e-booków i wysłuchali prawie 4 mln audiobooków oraz podcastów – łącznie to ponad 15 mln odsłuchanych godzin! Największym zainteresowaniem cieszyły się audiobooki, e-booki i podcasty z kategorii literatura dla dzieci, kryminały i thrillery oraz literatura obyczajowa.

– Rok 2020 – choć niezwykle wymagający i pełen wyzwań – przyniósł zdecydowane wzmocnienie książki w kanale online i rozwój cyfrowych publikacji. Wypracowaliśmy nowe możliwości dotarcia z ofertą do klientów. Udało nam się sprawnie odpowiedzieć na zmieniające się realia, zaadaptować wydarzenia do wirtualnej formuły i kompleksowo rozwinąć bogaty program eventów dostępnych dla wszystkich. Już teraz wiemy, że część rozwiązań, takich jak np. transmisje online, zostanie z nami na stałe - przekonuje Michał Tomaniak, Dyrektor Działu Książka w Empiku.

Czy oprócz ożywienia życia literackiego online innym pozytywnym skutkiem pandemii okaże się rozwój czytelnictwa? Nadzieję na to dają zmiany obserwowane także w innych krajach: dane z USA wskazują na wzrost sprzedaży książek o 8,2%, w Wielkiej Brytanii sprzedaż urosła do poziomu najwyższego od 8 lat, a we Francji odnotowano wzrost czytelnictwa, zwłaszcza wśród osób młodych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na augustow.naszemiasto.pl Nasze Miasto