reklama

PORADNIK. Jak wybrać dobry rower w teren?

Materiał Partnera ZewnętrznegoZaktualizowano 
Jeżeli lubisz jazdę na dwóch kółkach napędzanych siłą nóg, ale nie interesuje Cie jazda po asfalcie i wolisz bardziej dynamiczne doznania, powinieneś wybrać rower górski. Zapewni Ci dużo wrażeń i zmobilizuje do aktywnego i zdrowego wypoczynku. Pod warunkiem, że założysz kask i ochraniacze, gdy zechcesz bardziej poszaleć w terenie.

Dobry rower terenowy charakteryzuje się przede wszystkim wytrzymałością. Szybkie zwroty akcji, kręte dróżki i niekiedy zeskoki z pagórków i skarp oraz przeprawy przez przeszkody, wystawią rower na ciężką próbę. Aluminiowa rama będzie dobrym rozwiązaniem ze względu na wysoką trwałość i niewielką wagę. Może być też zrobiona z włókna węglowego lub nim wzmacniana, jednak zastanów się, czy potrzebujesz aż tak wyczynowego jednośladu, bo taka część zdecydowanie podbije cenę roweru.

Żeby gładko przeprawiać się przez wszystkie nierówności i trudne do przebycia tereny, rower górski powinien mieć przedni amortyzator. Dzięki niemu najeżdżanie na przeszkody będzie bardziej miękkie i komfortowe. Nie będziesz musiał się mierzyć z wibracjami po twardych zderzeniach, a całkowicie sztywna konstrukcja roweru mogłaby tego nie znieść. Jeżeli zamierzasz na jednośladzie bardziej poszaleć i trochę poskakać oraz wykonywać powietrzne ewolucje, przyda się również tylny. Jednak w przypadku łagodniejszych zjazdów, bicykl z dwoma amortyzatorami może okazać się za miękki. Wybierz pełne zawieszenie, gdy masz już za sobą kilka sezonów w terenie lub jeśli zaczynasz przygodę z bardziej agresywną jazdą, ale robisz to świadomie i wiesz, jak zachowuje się rower na takich podzespołach.

W dziedzinie przerzutek na rynku liczą się dwie marki – Shimano i SRAM. Są najbardziej popularne i najmniej zawodne. Oczywiście są też różne klasy wśród tych dwóch, więc i tu rower rowerowi nierówny. Jednak producenci rowerów do lepszych maszyn dają zazwyczaj lepsze przełożenia, więc za ceną idzie najczęściej jakość. W kwestii biegów, którymi dysponuje rower – dobrze jeśli ma ich jak najwięcej, by móc regulować ilość siły, jaką przykaldamy w napędzanie jednośladu. Wystarczające będą 3 pezełożenia z przodu i 8 z tyłu – to daje 24 kombinacje, z których zawsze znajdziesz odpowiednią do aktualnych arunków.

Hamulce to kolejna istotna rzecz. Od nich w dużej mierze zależy Twoje bezpieczeństwo. Szybkość reakcji na zmieniające się warunki na ścieżce zależy właśnie od tych elementów. Jeśli chcesz cały czas kontrolować sytuację wybierz rower z hamulcami tarczowymi. Ich duża powierzchnia gwarantuje błyskawiczne zatrzymanie pędzącego jednośladu. Dobrze, gdy pierścienie są wentylowane, czyli mają nawiercone otwory na całej powierzchni – to schładza je, by działały zawsze z optymalną siłą. Idealne i najbardziej bezpieczne rozwiązanie to wentylowane tarcze z przodu i z tyłu. Na tym elemencie lepiej nie oszczędzać, bo wiesz jak ważne są hamulce w samochodzie, a w jednośladzie również pełnią istotną rolę.

Do pokonania nierównego terenu, błota, piachu czy ostrych podjazdów musisz mieć też odpowiednie ogumienie. Głębokie nacięcia zapewnią lepsze „wgryzanie” się w podłoże i pewniejsze trzymanie drogi. Szeroka opona pozwoli utrzymać lepszy balans i wyjazd z grząskich nawierzchni. Tu analogicznie jak w samochodach – im opona bardziej masywna i z większą ilością bloków, tym lepiej poradzi sobie w trudnych warunkach.

Pamiętaj, że na dobrej jakości rower górski musisz przeznaczyć większy budżet niż wynosi cena jednośladu z hipermarketu. Nie ma się co łudzić, że wydasz na sprzęt 500 złotych i posłuży Ci przez lata. Tego typu promocje są pozorne ponieważ w następnym sezonie, najprawdopodobniej będziesz musiał zakupić kolejny egzemplarz, bo aktualny nie wytrzyma próby czasu. Na dobry rower z porządnym osprzętem, który zapewni Ci komfort i bezpieczeństwo podczas wyczynowej jazdy wydasz na pewno powyżej 1000 zł. Poniżej tej kwoty jakość roweru będzie wątpliwa.

Diamondback Descent
„Góral” renomowanej firmy zajmującej się produkcją wyścigowych modeli terenowych. Ma aluminiową ramę, którą dobierasz według wzrostu, a właściwie długości nóg. Duże, 29-calowe koła i wysokie opony pomogą pokonać trudne przeszkody. Wytrzymały widelec Suntour ma 80 mm skoku, czyli o tyle może się schować przy lądowaniu lub napotkaniu przeszkody.

Diamondback Recoil
Ma pełne zawieszenie, czyli amortyzator z przodu i z tyłu. Przeznaczony jest do trail i cross country, czyli bardziej agresywnej jazdy. 29-calowe koła z łatwością rozprawią się z przeszkodami na trasie. Hamulce Tektro Novela Disc zatrzymają rower niemal w miejscu.

Maxim MS 3.4 (YS-8280)
Rower ten nadaje się zarówno do jazdy sportowej jak i terenowej. Hydrauliczne hamulce Shimano BR395 w połączeniu z wentylowanymi tarczami działają błyskawicznie. Na osprzęt Shimano Acera i Shimano TX-51 możesz liczyć nawet w najcięższych warunkach.

60 Sekund Biznesu: W Polsce nie ma kierowców

Wideo

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3