Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Raport: Nauka zdalna powoduje znaczne zaległości w nauce. MEiN zapewnia, że pomoże uczniom

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Raport: Nauka zdalna powoduje znaczne zaległości w nauce. MEiN zapewnia, że pomoże uczniom
Raport: Nauka zdalna powoduje znaczne zaległości w nauce. MEiN zapewnia, że pomoże uczniom Marzena Bugala Polska Press
Według 71 proc. Polaków, obecny system zdalnej edukacji powoduje zaległości w nauce. Zdaniem 32 proc. respondentów skutkuje on również większym obciążeniem zadaniami domowymi – wnika z badania „Jak oceniamy naukę zdalną po roku pandemii?”. W większości pozytywie oceniamy natomiast egzaminy i testy przeprowadzane przez internet. Jednocześnie nie widzimy możliwości całkowitego zastąpienia nauki stacjonarnej e-lekcjami. Ministerstwo Edukacji i Nauki zapewnia, że pomoże uczniom w nadrobieniu zaległości.

Minister zdrowia Adam Niedzielski poinformował, że w związku z rosnącą liczbą zakażeń koronawirusem, na system nauczania zdalnego przejdą także najmłodsi uczniowie. Szkoły pozostaną zamknięte co najmniej do 9 kwietnia.

Jak się okazuje, nie jest to dobra wiadomość dla większości z nas. ClickMeeting, polska firma dostarczająca rozwiązania webinarowe, opublikowała badanie sprawdzające, jak Polacy oceniają nowe realia nauki online po roku pandemii.

77 proc. osób uważa, że szkoły nie są przygotowane do zdalnego nauczania

Z najnowszego badania „Jak oceniamy naukę zdalną po roku pandemii?” wynika, że w ciągu ostatniego półrocza dwukrotnie wzrosła liczba osób pozytywnie oceniających przygotowanie placówek edukacyjnych do nauki zdalnej, jednak nadal nie ma ich wiele - tylko 23 proc. Niemal 77 proc. ankietowanych uważa, że placówki edukacyjne, mimo funkcjonowania od roku w formie zdalnej, nadal nie są do tego przygotowane – jednak w tożsamym badaniu przeprowadzanym we wrześniu ur. roku było to 86 proc., można więc mówić o pewnej poprawie nastrojów.

Nadmiar pracy i zaległości w nauce

Według ankietowanych nauka zdalna często wiąże się z nadmiarem pracy. Aż 32 proc. respondentów twierdzi, że obecnie dostaje więcej prac domowych niż przed pandemią. Zdaniem tylko 15 proc. nauka zdalna wiąże się z mniejszą liczbą prac domowych.
Najwyraźniej jednak nie przekłada się to na efekty - 71 proc. ankietowanych uważa, że wskutek nauki zdalnej uczniowie i studenci mają zaległości i nie nadążają za programem nauczania. Przeciwnego zdania było tylko 18 proc. respondentów, a dla 11 proc. był to temat trudny do rozstrzygnięcia.

Egzaminy przez internet dobrze oceniane

Ponad połowa ankietowanych (56 proc.) uważa, że sprawdzanie wiedzy w formie zdalnej jest dla nich komfortowe. Jednak nadal aż 30 proc. osób ma problem ze zdawaniem egzaminów online.

Przyszłość to nauka stacjonarna lub hybrydowa

Jedynie niecałe 7 proc. badanych uważa, że nauka zdalna wypada najlepiej. Zdaniem 53 proc. respondentów najlepiej sprawdza się nauka stacjonarna, a zdaniem 38 proc. - hybrydowa, łącząca formę stacjonarną i zdalną. Jednocześnie 56 proc. ankietowanych opowiada się za wyborem nauki w formie hybrydowej również po ustąpieniu pandemii. Tylko 17 proc. ankietowanych uważa, że nauka zdalna powinna zostać utrzymana.

MEiN zapowiada pomoc w nadrabianiu zaległości

Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało, że Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, dzięki któremu zostanie zwiększona rezerwa części oświatowej subwencji ogólnej, z której jednostki samorządu terytorialnego będą mogły sfinansować wynagrodzenia dla nauczycieli za prowadzenie dodatkowych zajęć wspomagających dla uczniów po powrocie do szkół z nauki zdalnej.

„Szacujemy, że wsparcie obejmie ok. 3,4 mln uczniów. Szczegółowe zasady organizacji zajęć zostaną określone w rozporządzeniu MEiN” - czytamy na stronie resoru.

Minerstwo przypomina, że od października 2020 r. uczniowie klas IV–VIII szkół podstawowych oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych uczą się w systemie zdalnym.

„Ta forma kształcenia ma pewne ograniczenia, które przekładają się m.in. na problemy w nauce. Aby temu zaradzić, przygotowaliśmy program, na realizację którego przekażemy samorządom środki finansowe na prowadzenie zajęć wspomagających dla uczniów. Rozwiązanie to pozwoli uzupełnić ewentualne braki w opanowaniu przez uczniów wymagań ujętych w podstawie programowej kształcenia ogólnego” - twierdzi resort.

Jak precyzuje MEiN, środki finansowe przekazane zostaną samorządom na wynagrodzenie nauczycieli za „prowadzenie dodatkowych zajęć wspomagających”, a w przypadku szkół niesamorządowych będzie to dotacja od jednostki samorządu terytorialnego.

Zajęcia wspomagające przeznaczone będą dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych, szkół ponadpodstawowych. Będą one odbywały się wyłącznie w szkole. W zajęciach będą mogli uczestniczyć chętni uczniowie, kiedy wrócą na zajęcia stacjonarne.

Dodatkowe zajęcia wspomagające będą miały na celu „utrwalenie wiadomości i umiejętności z wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego”.

„Nie wskazujemy samorządom i dyrektorom szkół, z jakich przedmiotów mają być organizowane zajęcia. Ustali to we własnym zakresie dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami. Zajęcia będą odbywały się w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych, w tym szkołach specjalnych oraz artystycznych realizujących kształcenie ogólne” - głosi stanowisko ministerstwa.

MEiN wskazuje, że jeśli chodzi o przedmioty oraz sposób organizacji zajęć dla chętnych uczniów, przewiduje „dużą elastyczność”.
Resort zakłada wstępnie, że zajęcia będą organizowane wyłącznie z obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego ujętych w ramowych planach nauczania dla danego typu szkoły oraz dla grupy liczącej nie mniej niż 10 uczniów (w przypadku małych szkół podstawowych nie mniej niż 5 uczniów).

Wymiar tych zajęć nie przekroczy (przeliczeniowo) 10 godzin dla każdego oddziału.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Raport: Nauka zdalna powoduje znaczne zaległości w nauce. MEiN zapewnia, że pomoże uczniom - Portal i.pl

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto