MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Rzeżucha nie tylko na Wielkanoc. To babciny środek na niestrawność i pasożyty układu pokarmowego. Zobacz, jak sadzić rzeżuchę i ile rośnie

Redakcja
Rzeżucha to nie tylko dekoracja, ale również smaczny dodatek do potraw, który nada im lekko pikantnego smaku.
Rzeżucha to nie tylko dekoracja, ale również smaczny dodatek do potraw, który nada im lekko pikantnego smaku. Bogdan Kurylo/Getty Images
Rzeżucha najczęściej stanowi ozdobę wielkanocnego stołu. Jednak ta niepozorna roślinka powinna znaleźć się w naszym codziennym menu, ponieważ jest dobrym źródłem witamin oraz chromu, który zmniejsza chęć na słodycze i dzięki temu ułatwia odchudzanie oraz obniża poziom cukru we krwi. Jedz ją nie tylko na Wielkanoc! Zobacz, jak posiać rzeżuchę na wacie i ile rośnie.

Spis treści

Rzeżucha – właściwości odżywcze i kaloryczność. Czy można ją jeść?

Rzeżucha, inaczej pieprzyca siewna (Lepidium sativum) powszechnie kojarzona jest z nadchodzącą Wielkanocą, ponieważ właśnie wtedy najczęściej jest wysiewana i używana jako element dekoracji świątecznego stołu. Jednak ta niepozorna roślina ma wiele właściwości zdrowotnych, które korzystnie oddziałują na nasz organizm. W Polsce występuje dziewięć rodzajów rzeżuchy, jednak w celach kosmetycznych i zdrowotnych najczęściej stosuje się rzeżuchę siewną. Nie wymaga ona specjalnych warunków do wzrostu, dlatego jej kiełki można łatwo uprawiać w domu.

Rzeżucha jest nie tylko wspaniałą dekoracją, ale również cennym produktem spożywczym, który zawiera bogactwo witamin i związków mineralnych. Porcja 100 g stanowi źródło 32 kcal, 2,6 g białka, 5,5 g węglowodanów, 1,1 g błonnika pokarmowego oraz niewielkich ilości tłuszczu (0,7 g).

Kiełki rzeżuchy to źródło witaminy C (69 mg na 100 g), która jest silnym antyoksydantem i chroni komórki organizmu przed szkodliwym działaniem wolnych rodników tlenowych.

Dodatkowo w tej roślinie znajdziemy kwas foliowy (80,0 µg/ 100 g), który jest niezbędny szczególnie dla kobiet w ciąży, ponieważ wspomaga prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka, a także zmniejsza ryzyko rozwoju wad cewy nerwowej, czyli rozszczepu kręgosłupa i wodogłowia.

Zobacz także: Są zdrowsze niż same warzywa. To skoncentrowana bomba wartości odżywczych

Dodatkowo porcja 100 g rzeżuchy stanowi źródło:

  • witaminy B1 – 0,08 mg,
  • witaminy B2 – 0,26 mg,
  • witaminy B3 – 1 mg,
  • witaminy B6 – 0,25 mg,
  • witaminy A – 6917 jednostek międzynarodowych (IU),
  • witaminy K – 542 µg,
  • witaminy E – 0,7 mg,
  • wapnia – 81 mg,
  • magnezu – 38 mg,
  • żelaza – 1,3 mg,
  • fosforu – 76 mg,
  • potasu – 606 mg.

Włączenie rzeżuchy do jadłospisu wzbogaci go również o chrom, który wspomaga pracę trzustki, normalizuje poziom glukozy we krwi oraz zmniejsza chęć na słodycze.

Na co pomaga rzeżucha?

Rzeżucha wykazuje szereg korzystnych właściwości zdrowotnych. Przede wszystkim dzięki zawartości witaminy C może wspierać pracę układów sercowo-naczyniowego oraz odpornościowego.

Roślina ta jest źródłem witaminy A, która odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie oczu. Eksperci medycyny naturalnej zaznaczają, że zawarte w rzeżusze luteina i zeaksantyna filtrują światło niebieskie, dzięki czemu zmniejszają ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej oka. Dodatkowo zawartość witaminy A korzystnie wpływa na leczenie zmian skórnych, a w szczególności trądziku pospolitego.

Kiełki tej rośliny wykazują silne działanie detoksykujące, dlatego ich spożywanie polecane jest osobom z zaburzeniami pracy wątroby, w tym marskości lub stłuszczeniu.

Naukowcy sugerują, że zawarte w liściach rzeżuchy glukozynolany mają silne właściwości przeciwnowotworowe, szczególnie w przypadku raka piersi, prostaty i żołądka.

Zwolennicy medycyny naturalnej uważają, że rzeżucha może być pomocna również w leczeniu niektórych schorzeń, takich jak:

  • osteoporoza,
  • reumatyzm,
  • zaburzenia krzepnięcia krwi,
  • zakażenia pasożytnicze,
  • zapalenia skóry,
  • niestrawność,
  • zaparcia.

Warto także dodać, że kiełki tej rośliny wykazują silne działanie moczopędne, co korzystnie wpływa na zmniejszenie obrzęków i regulację ciśnienia tętniczego krwi.

Sok z rzeżuchy na wypadające włosy i przebarwienia na twarzy

Poza właściwościami zdrowotnymi rzeżucha wykazuje również wiele korzyści dla urody. Dzięki zawartości składników biologicznie czynnych wzmacnia włosy i zapobiega ich nadmiernemu wypadaniu.

Aby osiągnąć jak najlepsze efekty, warto przygotować specjalny sok i wcierać go w skórę głowy. Zauważono, że regularne wcieranie soku z rzeżuchy w skórę twarzy zmniejsza przebarwienia i wyrównuje jej koloryt.

Jak przygotować sok z rzeżuchy? Jest to niezwykle proste i nie wymaga specjalnych umiejętności.

Składniki:

  • łyżka nasion rzeżuchy,
  • 250 ml wody.

Przygotowanie:

Nasiona rzeżuchy zalej wodą i doprowadź do wrzenia. Gotuj 15 minut, a potem przecedź przez sito. Tak przygotowany napar wmasuj we włosy, zostaw na 1,5 godziny, a potem dokładnie umyj włosy. Jeśli chcesz użyć soku na przebarwienia skórne, zamocz wacik w soku i przyłóż na 15 minut w wybrane miejsce. Następnie dokładnie umyj skórę.

Przeczytaj również:

Jak posadzić rzeżuchę? Ile rośnie rzeżucha?

Rzeżuchę można siać o każdej porze roku, ponieważ w warunkach domowych zawsze rośnie. W temperaturze pokojowej, czyli ok. 21 stopni, rzeżucha kiełkuje już po kilku dniach, jednak najdorodniejszą uzyskuje się po upływie ok. 2 tygodni.

Do wysiania rzeżuchy potrzebne są: nasiona, wata kosmetyczna, pojemnik oraz woda.

Przygotowanie:

  1. Watę kosmetyczną wkładamy do dowolnego naczynia, a następnie obficie moczymy.
  2. Z waty formujemy dowolny kształt i posypujemy gęsto nasionami.
  3. Co 2-3 dni warto delikatnie spryskać wodą.
  4. Rzeżucha jest gotowa do jedzenia zaraz po wykiełkowaniu, jednak najlepszy smak osiąga po ok. 10-14 dniach.
Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Bądź zawsze w formie

Materiały promocyjne partnera

Wiosną zrób świeże soki owocowo-warzywne!

Materiały promocyjne partnera
od 7 lat
Wideo

Dr hab. n. med. Jakub Żołnierek - Debata, nowotwory męskie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Rzeżucha nie tylko na Wielkanoc. To babciny środek na niestrawność i pasożyty układu pokarmowego. Zobacz, jak sadzić rzeżuchę i ile rośnie - Strona Zdrowia

Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto