Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

The Metropolitan Opera w Filharmonii na zakończenie sezonu 2014/2015

Robert Orzechowski
The Metropolitan Opera w Filharmonii
The Metropolitan Opera w Filharmonii
25 kwietnia 2015r., o godz.18.25 podczas jednego wieczoru w transmisji z The Metropolitan Opera Live in HD, w Filharmonii Warmińsko -Mazurskiej widzowie będą mieli okazję obejrzeć dwie opery: Rycerskość wieśniaczą Pietro Mascagniego oraz Pajace Ruggiero Leoncavallo.

The Metropolitan Opera w Filharmonii

Te dwie krótkie opery, tradycyjnie wystawiane razem w jeden wieczór, to najsłynniejsze przykłady kierunku zwanego w operze weryzmem, będącego pod koniec XIX wieku odpowiednikiem naturalizmu w literaturze. Założenia były następujące: realistycznatreść, wszystko „jak w życiu”, zaś podstawą dramaturgii – przeżycia i namiętności zwykłych ludzi. Co prawda w życiu ludzie raczej nie rozmawiają ze sobą, śpiewając, zwłaszcza kiedy rozmowa toczy się o zwyczajnych, codziennych sprawach, ale tę sprzeczność (i inne) weryści próbowali omijać na tyle różnych sposobów, że właściwie już od samego początku przeczyli własnym zasadom, a niektórzy, jak i sam Mascagni, po latach wręcz uznali te zasady za artystyczną pomyłkę. Co w niczym nie umniejsza faktu popularności ich najważniejszych dzieł.

Marcelo Álvarez (tenor) stanie przed wyzwaniem wystąpienia w podwójnej roli jako: Turiddu w Rycerskości wieśniaczej Mascagniego i Canio w Pajacach Leoncavalla. W podwójnej roli zaprezentuje się również George Gagnidze (baryton) - wystąpi jako Alfio w Rycerskości i Tonio w Pajacach.

Obsada przedstawienia:
Rycerskość wieśniacza:
Eva-Maria Westbroek, Marcelo Álvarez, George Gagnidze, Jane Bunnel, Ginger Costa-Jackson, Andrea Coleman.

Pajace: Patricia Racette, Marcelo Álvarez, George Gagnidze, Lucas Meachem, Andrew Stenson, Lucas Meachem, Patricia Racette, Daniel Peretto, Jeremy Little, Marty Keuser, Andy Sapora, Joshua Wynter.

Dyryguje: Fabio Luisi, reżyseria: David McVicar,

Autorzy
Pietro Mascagni
(1863-1945) to – można rzec – „autor jednej opery”. Wprawdzie skomponował ich jeszcze kilka (Guglielmo Ratcliff – 1885, L’amico Fritz – 1891, Iris – 1898, Il piccolo Marat – 1921, czy wreszcie osławiony Nerone – 1935, opera na cześć Mussoliniego, którego zwolennikiem stał się w ostatnich latach życia), lecz żadna nie osiągnęła choćby części wielkiego sukcesu Rycerskości wieśniaczej.
Kompozytor studiował w konserwatorium w Mediolanie, a później wiódł skromny żywot kapelmistrza i nauczyciela fortepianu w miasteczku Cerignola. Rycerskość wieśniaczą napisał na konkurs, ogłoszony przez mediolańskiego wydawcę EdouardoSonzogno – i wygrał.

Ruggiero Leoncavallo (1857-1919) również padł ofiarą popularności swojego najsłynniejszego dzieła. Wprawdzie oper napisał wiele, inspirował się nawet poglądami Ryszarda Wagnera, któremu pochwalił się swoim projektem trylogii z dziejów Włoch (z której ukończył tylko pierwszą część, poswięconą Medyceuszom (I Medici – 1893), rywalizował m.in. z Puccinim, występując z własną wersją Cyganerii (1897), a na zamówienie samego cesarza Niemiec Wilhelma II napisał Der Roland von Berlin (1904), jednak żadna z nich zdołała przebić – pod względem dramatycznym – potęgi wyrazu Pajaców, zwłaszcza ich finałowej sceny „teatru w teatrze”.

od 12 lat
Wideo

Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto