Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Użytkownicy boją się o swoje pliki i dane prywatne

Centrum Prasowe Microsoft
80 procent użytkowników komputerów na świecie to użytkownicy świadomi niebezpieczeństw związanych z używaniem nielegalnego oprogramowania, wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Microsoft. Badanie przeprowadzono na próbie ponad 38 000 użytkowników komputerów z dwudziestu państw, w tym Polski.

„Aż trzech na jednego z ogólnej liczby ankietowanych przyznało, że korzystanie z pirackiego oprogramowania nie jest tak bezpieczne, jak korzystanie z oprogramowania oryginalnego,” – powiedział Krzysztof Janiszewski, zajmujący się ochroną własności intelektualnej w polskim oddziale firmy Microsoft. – „Jednocześnie, 82 procent respondentów poleciłoby oryginalne oprogramowanie przyjacielowi”.

Wyniki badania świadczą o tym, że świadomość konsumentów co do istnienia nielegalnego oprogramowania jest wysoka. Jednocześnie konsumenci uważają, że wiele jeszcze w tym zakresie jest do zrobienia. 73 procent ankietowanych preferuje oryginalne oprogramowanie. Co więcej, ponad 70 procent respondentów jest zdania, że legalne oprogramowanie jest bardziej bezpieczne, stabilne i pozwala na szybkie instalowanie aktualizacji.

Wyniki ankiety pokazują także, że problem nie wynika z faktu dokonywania zakupów w sposób beztroski czy nieprzemyślany. 72 procent ankietowanych, którzy kupili oryginalne oprogramowanie przez Internet deklarowało, iż samodzielnie sprawdza opakowanie, aby upewnić się co do legalności nabytego produktu. W tym samym celu blisko 80 procent respondentów dwukrotne wpisuje kod aktywujący oprogramowanie.

W badaniu wzięli również udział polscy użytkownicy komputerów. 39 procent z polskiej próby liczącej 2001 osób uważa, że istnieje istotna różnica pomiędzy legalną a piracką wersją oprogramowania. Przeciwnego zdania jest 25 procent badanych. 67 procent polskich użytkowników komputerów chce używać legalnego oprogramowania, przy czym 71 procent respondentów uważa, że jest ono bardziej bezpieczne, 67 procent – że bardziej stabilne, a 74 procent – że dzięki niemu łatwiej jest przeprowadzić aktualizację.

19 procent polskich ankietowanych uważa, że pirackie wersje oprogramowania są tak samo bezpieczne, jak te posiadające oryginalne licencje. Przeciwnego zdania jest jednak 44 procent Polaków. W odniesieniu do pirackich programów komputerowych, 20 procent polskich ankietowanych uważa, że może ono doprowadzić do utraty danych zapisanych w pamięci komputera, a 15 procent – że może doprowadzić do kradzieży danych osobowych. Jedynie 10 procent ankietowanych nie sygnalizowało braku poczucia bezpieczeństwa związanego z używaniem nielegalnego oprogramowania.

Konsumenci, którzy nie zgadzają się ze stwierdzeniem, że nielegalne i legalne oprogramowanie jest takie samo, uważają także, że pirackie wersje mogą częściej doprowadzić do wystąpienia pewnych sytuacji.

Obecność wysokiej jakości podróbek na rynku sprawia, że odróżnienie nielegalnego oprogramowania jest dla użytkowników dużym wyzwaniem. Większość ankietowanych wybrałaby legalny produkt, gdyby miała wybór, ale mniej niż połowa deklaruje, że umiałaby rozpoznać nielegalne oprogramowanie. O skali problemu najlepiej świadczy popularność strony internetowej www.howtotell.com firmy Microsoft, na której można znaleźć wskazówki, jak rozpoznać nielegalne produkty.

Konsumenci nawołują branżę IT i rządzących polityków do działania
W zdecydowanej większości przypadków (65 procent ogółu badanych) konsumenci oczekują bardziej zdecydowanych działań ze strony administracji publicznej w zwalczaniu piractwa komputerowego. Natomiast 72 procent wszystkich ankietowanych przyznaje, że branża IT również powinna być bardziej aktywna w zwalczaniu piractwa. 75 procent badanych przyznaje, że konsumenci potrzebują narzędzi, aby chronić się przed nieumyślnym zakupem podrobionego oprogramowania.

„Wyniki ankiety pokazują, że nadal istnieje realna potrzeba edukowania konsumentów w zakresie nielegalnego oprogramowania,” – powiedział Bartłomiej Witucki z Business Software Alliance. – „Klienci nie chcą nielegalnego oprogramowania. Wiedzą, że jest ono szkodliwe. Potrzebują jednak narzędzi i wiedzy, żeby móc ochronić się przed tymi zagrożeniami”.

Microsoft co roku angażuje się w działania edukacyjne, których celem jest wzrost świadomości dotyczącej piractwa i zagrożeń, jakie z sobą niesie wśród konsumentów. Firma wprowadza też nowe rozwiązania technologiczne utrudniające podrabianie oprogramowania. Współpracuje także z organami ścigania w procesie egzekwowania prawa wobec piratów komputerowych oraz administratorami portali aukcyjnych. W bieżącym roku tylko na jednym z polskich portali usunięto 3500 ofert nielegalnego oprogramowania Microsoft.

Ujawniając wyniki badania w trakcie corocznego Dnia Działań Konsumenta, Microsoft chce zwrócić uwagę na potrzebę zwiększenia sił do walki z problemem piractwa komputerowego. Propaguje m.in. udostępnianie zasobów edukacyjnych w celu pomocy konsumentom w obronie ich dóbr materialnych. Materiały te są dostępne na stronie

www.microsoft.com/poland/protect/default.mspx

„Najlepszym sposobem na ochronę konsumentów przed nielegalnym oprogramowaniem jest udostępnienie im narzędzi, których mogliby użyć do zabezpieczenia swoich komputerów,” – powiedział Krzysztof Janiszewski. – „Obecnie każdy może wejść na specjalną stronę Microsoft i sprawdzić, czy nabyte drogą internetową, w sklepie lub preinstalowane na komputerze oprogramowanie jest legalne”.

Użytkownicy produktów Microsoft, którzy podejrzewają, że mogli stać się ofiarą piractwa, powinni odwiedzić stronę

www.microsoft.com/poland/piratnie/pid/

, na której można zgłosić fakt nabycia nielegalnego oprogramowania i uzyskać pomoc.

Dzień Działań Konsumenta
Zainicjowany przez Microsoft Dzień Działań Konsumenta ma zwrócić uwagę na problem istnienia nielegalnego oprogramowania. Działania są prowadzone wśród partnerów firmy i obejmują m.in. rozpowszechnianie nowych technologii powstałych do walki z podróbkami, materiałów edukacyjnych pomagających użytkownikom bronić ich własności oraz szeroką kooperację firmy Microsoft z agencjami rządowymi na całym świecie w celu zintensyfikowania działań zmierzających
do ograniczenia skali piractwa komputerowego. Więcej informacji na temat Dnia Działań Konsumenta jest dostępnych pod adresem

www.microsoft.com/presspass/presskits/antipiracy

Badanie świadomości konsumentów
Światowe badanie świadomości konsumentów w zakresie niebezpieczeństw związanych z nielegalnym oprogramowaniem zostało przeprowadzone przez firmę TNS. Badanie przeprowadzono w 20 krajach, w tym w Polsce, aby lepiej zrozumieć sposób postrzegania i podejście od nielegalnego oprogramowania wśród konsumentów. W ankiecie wzięło udział ponad 38 000 mężczyzn i kobiet (z czego 2001 w Polsce), w wieku powyżej 18 lat, posiadających komputer. Badanie przeprowadzono pomiędzy 22 września, a 5 października tego roku. Podsumowanie badań z poszczególnych krajów jest dostępne pod adresem http://www.microsoft.com/presspass/presskits/antipiracy/materials.aspx.

Wskazówki uzyskane od konsumentów i partnerów są wykorzystywane do wspomagania działań firmy Microsoft w walce z producentami nielegalnego oprogramowania.

Informacje o firmie:

Microsoft jest międzynarodowym producentem oprogramowania komputerowego, a także dostawcą kompleksowych rozwiązań cloud computing, aplikacji serwerowych i innych technologii informatycznych dla klientów indywidualnych, firm i administracji.

Sztandarowe produkty oferowane przez Microsoft to system operacyjny Windows z najnowszą wersją – Windows 7, która sprzedała się już na świecie w rekordowej liczbie 240 milionów egzemplarzy oraz oprogramowanie biurowe Microsoft Office – którego najnowsza wersja Microsoft Office 2010 zadebiutowała na rynku w lipcu 2010. Poza tym w ofercie spółki znajdują się m.in.: konsola Xbox 360, Windows Live Essentials wraz z pocztą Hotmail, komunikatorem Windows Messenger oraz wirtualnym dyskiem SkyDrive, rozwiązania wspierające zarządzanie z rodziny Microsoft Dynamics, aplikacje serwerowe Microsoft Windows Server System, platofrma Windows Azure oraz technologia Microsoft.NET. Microsoft jest również liderem w zakresie rozwiązań Cloud Computing, dostarczając zarówno aplikacje, infrastrukturę, jak i platformę programistyczną w formie usług za pośrednictwem chmury obliczeniowej.

Microsoft Corporation powstał w 1975 roku w USA, a polski oddział firmy istnieje od 1992 r. W swoich filiach na całym świecie Microsoft zatrudnia blisko 90 tys. specjalistów z różnych dziedzin, w tym ponad 300 osób w Polsce. Ponadto, w Łodzi i Poznaniu działają Centra Innowacji Microsoft. We Wrocławiu natomiast działa od 2008 roku Centrum Rozwoju Oprogramowania Microsoft. W Polsce Microsoft współpracuje z ponad 8 tysiącami partnerów i 20 tysiącami inżynierów.

Polski oddział Microsoft bierze aktywny udział w rozwoju gospodarki i społeczności lokalnej w Polsce. W ramach realizacji swojej strategii odpowiedzialności, polski oddział Microsoft koncentruje działania na zwalczaniu zjawiska „wykluczenia informacyjnego” poprzez upowszechnianie wiedzy i umiejętności informatycznych. W tym celu współpracuje z wieloma organizacjami pozarządowymi i wspólnie z nimi wspiera społeczności marginalizowane w dostępie do nowych technologii. W ramach programu „Microsoft dla non-profit”, Microsoft przekazuje również bezpłatnie swoje oprogramowanie na rzecz organizacji o charakterze społecznym. W 2007 roku Microsoft otrzymał tytuł Dobroczyńcy Roku 2006 w kategorii „Strategiczne programy społecznego zaangażowania firmy”, przyznany przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce. Firma jest zaangażowana w działania w obszarze edukacji również poprzez projekt „Partnerstwo dla Przyszłości”, który w 2007 roku został wyróżniony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Głos Nauczycielski, otrzymując tytuł„Inicjatywy Edukacyjnej Roku 2007”. Od maja 2009 roku Microsoft we współpracy z Fundacją Dzieci Niczyje oraz Fundacją „Kierowca Bezpieczny” Krzysztofa Hołowczyca, prowadzi także inicjatywę na rzec bezpieczeństwa internetowego dzieci „3...2..1...Internet!”. W ramach kampanii ponad 100 tysięcy dzieci w całej Polsce dowiedziało się jak bezpiecznie korzystać z internetu. W lipcu 2010 roku w Polsce odbyły się światowe finały największego konkursu technologicznego na świecie Imagine Cup, który jest organizowany przez Microsoft od 9 lat. Microsoft konsekwentnie potwierdza także swoją wysoką pozycję wśród pracodawców, zajmując od kilku lat czołowe miejsca w badaniu prowadzonym przez Hewitt Associates i zdobywając tytuł „Najlepszego Pracodawcy w Polsce”.

Zapraszamy do odwiedzenia polskiej strony firmy Microsoft pod adresem: http://www.microsoft.com/poland lub kontaktu z Centrum Obsługi Klienta Microsoft pod numerem 0 801 802 000 (opłata według stawek Twojego operatora).

Źródło: Centrum Prasowe Microsoft

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto