MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Czosnkowy oddech nie musi być problemem. Oto nowe odkrycie naukowców. Zobacz też inne przebadane metody na zapach czosnku z ust

Anna Rokicka-Żuk
Anna Rokicka-Żuk
Wideo
od 16 lat
Sezon na infekcje to czas, gdy dobrze jest sięgać po czosnek i cebulę. To naturalne antybiotyki, które z jednej strony zwalczają wirusy i bakterie, a z drugiej – wzmacniają układ odpornościowy. Co jednak robić z nieprzyjemnym oddechem po ich zjedzeniu? Na szczęście są proste domowe sposoby, które pomogą pozbyć się zapachu cebuli czy czosnku z ust. Ich skuteczność potwierdzono w badaniach, wyłoniono przy tym całkiem nowy środek.

Spis treści

Jak powstaje czosnkowy oddech?

Czosnkowy oddech, a także cebulowy, to nieprzyjemny zapach wydychanego powietrza po zjedzeniu tych cebulowych, który pochodzi od siarki. Składnikiem aktywnym czosnku i cebuli (Allium) jest allicyna i pokrewne jej związki siarkowe. To właśnie one zwalczają drobnoustroje takie jak wirusy i bakterie, a także obniżają poziom cukru i cholesterolu we krwi oraz jej ciśnienie, a także zmniejszają stan zapalny, chronią przed stłuszczeniem wątrobę i hamują wzrost komórek nowotworowych.

Jedząc czosnek wcale nie trzeba zionąć jego zapachem, przy czym niektóre sposoby pozbywania się go z ust są znacznie skuteczniejsze od innych.
Jedząc czosnek wcale nie trzeba zionąć jego zapachem, przy czym niektóre sposoby pozbywania się go z ust są znacznie skuteczniejsze od innych. Karolina Grabowska/Pexels, diana.grytsku/freepik (małe)

Niestety, te same związki siarki są też źródłem przykrych zapachów wydobywających się z ust, żołądka, a nawet skóry osób jedzących czosnek (czy cebulę). Te najbardziej znane to disiarczek diallilu (DADS), merkaptan allilu (AM), disulfid allilometylowy czy sulfid allilowometylowy. Warto zaznaczyć, że merkaptany należą do wyjątkowo śmierdzących związków i nawet w niskich stężeniach odpowiadają za woń zgnilizny.

Zobacz także: Dlaczego warto jeść czosnek?

Chociaż pewne efekty przynosi też sięganie po cebulę i czosnek w postaci pieczonej, duszonej czy smażonej, należy pamiętać, że korzyści wynikają głównie z zawartości związków prebiotycznych, które wzmacniają układ odpornościowy.

Czosnkowy oddech po zjedzeniu świeżych ząbków może utrzymywać się przez całą dobę, a jeśli sięgamy po aromatyczne ząbki regularnie, towarzyszy nam przez cały czas. Są jednak pewne produkty, które mogą neutralizować niepożądane aromaty.

Jogurt na zapach czosnku. Najnowsze odkrycie na sezon infekcyjny 2023/2024

Gdy zaczyna się pora na domowe kuracje z czosnku i cebuli, naukowcy śpieszą z rozwiązaniami, które pomogą zniwelować intensywny zapach z ust po zjedzeniu tych warzyw na surowo – tak działają najskuteczniej. Jak dowodzą eksperci z Uniwersytetu Stanowego Ohio na łamach pisma „Molecules”, najlepszym środkiem jest jogurt naturalny. Usuwał on aż 99 proc. związków lotnych, odpowiedzialnych za zapach czosnku.

Polecają, by wybrać jogurt grecki (dobry będzie także bałkański) jako produkt o wyższej zawartości białka i tłuszczu, które wiążą związki zapachowe, a efekt ten nasila niższe pH, czyli większe ukwaszenie tego mlecznego przetworu.

Co na nieświeży oddech? Nie tylko mięta i jabłko

Poszukiwaniem odświeżających oddech pokarmów naukowcy z Uniwersytetu Stanowego Ohio zajmowali się również wcześniej. Podawali wtedy uczestnikom porcję 3 g czosnku, a następnie badali zawartość związków lotnych w ich oddechach za pomocą chromatografu gazowego.

Tuż po przeżuciu czosnku uczestnicy badania sięgali po wybrane napoje i produkty. Analizę wykonywano zaś po upływie 1-60 minut. Oto co stwierdzono:

  • zielona herbata – nie redukowała zawartości związków zapachowych w oddechu;
  • jabłko – zjedzenie surowego jabłka znacznie zmniejszało poziom wszystkich badanych substancji aromatycznych, natomiast owoc poddany ogrzewaniu obniżał istotnie tylko ilość disiarczku diallilu i merkaptanu allilu;
  • sok jabłkowy (najlepiej z miętą) – nie działał tak skutecznie, jak świeże jedzenie, ale niwelował większość związków zapachowych;
  • mięta – żucie świeżych listków było tak efektywne, jak zjedzenie jabłka, ale wyciśnięty z nich sok działał już słabiej;
  • sałata – zielone liście sałaty nie zawiodły badaczy, ich znane właściwości odświeżające oddech, a związane z obecnością chlorofilu, są już dobrze znane. Podobnie jak w przypadku jabłek, działały mniej efektywnie po podgrzaniu.

Badacze sprawdzali też, jakie aromaty wydziela czosnek zmiksowany z różnymi roślinnymi związkami aktywnymi i odkryli, że neutralizacja przykrych woni ma charakter enzymatyczny, a udział w niej biorą też antyoksydanty. Na związki zapachowe działała bowiem oksydaza polifenolowa, która powoduje ciemnienie owoców i innych produktów zawierających przeciwutleniacze z tej grupy. Polifenole ulegają też polimeryzacji, co zmniejsza ich aktywność. Taka reakcja zachodzi przy rozdrabnianiu i podgrzewaniu jabłka – dlatego przetwory te działały słabiej.

Choć u badanych nie stwierdzono skuteczności zielonej herbaty, w próbie laboratoryjnej po dodaniu do papki z czosnku antyoksydantów takich jak katechiny, kwercetyna i kwas rozmarynowy wykazano ich właściwości dezodoryzujące. Najbardziej skuteczny był ten ostatni – to składnik olejku eterycznego ziół takich jak rozmaryn, mięta, szałwia, melisa, oregano, tymianek, czyli ogólnie roślin z rodziny jasnotowatych.

Czytaj także: Nalewka tybetańska to eliksir młodości. Wypróbuj babciny przepis na nalewkę z czosnku

Badania tego typu wykonała też inna grupa naukowców ze wspomnianego ośrodka, porównując właściwości trzech gatunków mięty. Choć wszystkie były skuteczne w dezaktywacji związków wydzielających się z czosnku, najlepszego działania nie miała wcale najbogatsza w kwas rozmarynowy mięta czekoladowa, tylko mięta pieprzowa i słodka. Efekt zależał przy tym od dawki.

Potencjał odświeżania czosnkowego oddechu mogą mieć też inne produkty roślinne, w tym bogate w opisane przeciwutleniacze. Jedno jest pewne – warto zjeść je jak najszybciej po posiłku z czosnkiem i nie żałować ich sobie, zwłaszcza w przypadku sięgania po liście.

A może od razu mleko z czosnkiem?

Skutecznym sposobem na niepożądane zapachy może być picie mleka, co odkryła kolejna grupa badaczy z Ohio. Najskuteczniej działa przy tym mleko pełnotłuste, ponieważ tłuszcz rozpuszcza część związków siarkowych. Z uwagi na zawartość kazeiny pewne efekty dezodoryzujące przynosi też sięganie po mleko chude, jednak najlepszym rozwiązaniem jest połączenie czosnku z mlekiem – w takiej miksturze korzystały z niego nasze babcie i wcześniejsze pokolenia!

Choć żaden pokarm nie zniweluje całkowicie zapachu, te metody mogą znacznie poprawić jakość życia zjadaczy czosnku i osób w ich otoczeniu. Pocieszająca jest jednak informacja, że nie wszystkie zapachy związane z sięganiem po ten produkt są nieatrakcyjne – czasem może być wręcz przeciwnie! Dowodzi tego badanie omówione w piśmie „Appetite”, w którym kobiety oceniały zapach ciała mężczyzn. W przypadku zjedzenia przez nich sporych ilości czosnku (czterech, ale nie dwóch ząbków) niektóre panie uznawały go jako bardziej atrakcyjny niż w przypadku facetów, którzy po niego nie sięgnęli.

Czosnek sprawiał, że zapach wydzielany przez męskie cało był też przyjemniejszy i mniej intensywny. Jak to możliwe? Naukowcy uważają, że ma to związek z jego prozdrowotnym działaniem, dzięki któremu redukuje w organizmie stan zapalny, liczebność niekorzystnych drobnoustrojów czy ilość powstających szkodliwych związków.

Zdrowie całej rodziny pod kontrolą

Materiały promocyjne partnera
Dodaj firmę Autopromocja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Czosnkowy oddech nie musi być problemem. Oto nowe odkrycie naukowców. Zobacz też inne przebadane metody na zapach czosnku z ust - Strona Zdrowia

Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto