Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wernisaż wystawy Ewy Harabasz

Redakcja
PRASORELIGIA - Ewa Harabasz 3 marca (czwartek) godz. 18.00 Sala Główna (4 III – 7 IV 2011) Najnowszy cykl Czarnych Obrazów nawiązuje do stylistyki barokowego malarstwa Caravaggia, w którym artystka odnalazła dramatyczne związki między teatralnością i traumatycznością jego obrazów a często wstrząsającym obrazem dominującym we współczesnych mediach.

Ewa Harabasz zajmuje się kontekstem społecznym sztuki, głównie wpływem mediów na obraz cierpienia w powszechnej świadomości. W swoich obrazach i rysunkach wykorzystuje fotografie prasowe, które łączy ze starymi technikami malarskimi. Wystawa wiąże najnowszy projekt artystki, którego premiera będzie miała miejsce w olsztyńskiej galerii z poprzednim, zatytułowanym Ikony.

Ikony Cierpienia/Złote Ikony łączyły współczesną fotografię prasową z techniką malarstwa olejnego oraz z bizantyjską metodą malowania i złocenia ikon. Najnowszy cykl Czarnych Obrazów nawiązuje do stylistyki barokowego malarstwa Caravaggia, w którym artystka odnalazła dramatyczne związki między teatralnością i traumatycznością jego obrazów a często wstrząsającym obrazem dominującym we współczesnych mediach.

Wystawa łączy oby dwa cykle: Złote Ikony i Czarne Obrazy, pod wspólnym tytułem PRASORELIGIA, aby uwypuklić ich wspólne znaczenia i związki. Obie te serie obrazów łączą odniesienia do fotografii z gazet. W jednych jak i w drugich postacie i sytuacje ze zdjęć zostały precyzyjnie wybrane. Są to prawdziwi ludzie, których widząc w codziennych gazetach, powinniśmy zobaczyć z ich cierpieniem, często z agresją, bólem i wymownymi gestami ciała, które zastygły w fotografii, tak często mylonej z wyidealizowanymi ikonami i obrazami. To zagubiona prawdziwość ludzkich uczuć pomieszana ze sztuką, ideologią, religią, polityką, w imię których, lub z powodu których ludzie cierpią i giną.

Ewa Harabasz studiowała konserwację dzieł sztuki, pracowała jako konserwator w Polsce i we Włoszech. Od końca lat 80. mieszka i pracuje w USA, ukończyła tam studia artystyczne, wykłada na uniwersytetach m.in. w Nowym Jorku i Bostonie.

Na wernisaż do olsztyńskiej galerii BWA przyjadą też wyjątkowi goście: Bożena Czubak, historyk i krytyk sztuki, autorka tekstu do katalogu wystawy PRASORELIGIA, pt. "Medializacja widzenia" oraz mąż Ewy Harabasz, Krzysztof Wodiczko, artysta, autor akcji społecznych, projekcji, obiektów, filmów wideo oraz licznych tekstów na temat sztuki w przestrzeni publicznej, reprezentant Polski na ostatnim, 53 Biennale Sztuki w Wenecji (2009).

Kurator wystawy: Małgorzata Jackiewicz-Garniec
Architektura i aranżacja wystawy: Cezary Koczwarski

Współpraca:
Galeria Le Guern, Warszawa
Galeria Sztuki Wozownia, Toruń

Źródło: Informacja prasowa

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na olsztyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto